Besøg på Carlsberg

Med 61 tilmeldte noterede Fredericia afdelingen af Danske Ølentusiaster sig sin største succes til dato. Deltagerne kom – udover Fredericia – fra Fyn, Kolding og ikke mindst Esbjerg, der havde 20 tilmeldte.

Iført skrigende gule refleksveste invaderede vi, delt i 2 hold, bryggeriet. Mens det ene hold var inde  i besøgslokalet, var det andet hold på rundvisning. I besøgsrummet fortalte Leif Kloster bl. a. om de 2 bryggeriers (Carlsberg/Tuborg) historie og indbyrdes kamp, deres samarbejde, som var veletableret, og det blev ikke mindre, da en fælles fjende – skattevæsenet – kom på banen. Det hele endte som bekendt med fusionen i 1970.


Flere små film suppleret med diverse mundtlige oplysninger, gav os et udmærket indblik i historien, den nuværende opbygning af koncernen, industriel fremstilling af øl og Tuborg-Fredericia Bryggeri.
I den forbindelse kom der mange tal på banen, f. eks.:
Der er ca. 2000 ansatte i Carlsberg Danmark
Fredericia Bryggeri kan indtage 60 t malt pr. time, svarende til 42.000 t pr. år.
Der brygges 60 – 80 bryg pr. uge á 100 kubikmeter ( 1 kubikmeter er 1000 liter ).
Det nye højlager kan indeholde 70000 paller ( svarende til ca. 1 uges forbrug ).
Den sidste ombygning med højlager, monorail, robotter m.m. kostede i omegnen af 1 milliard kr.

Vil du vide mere om Jacobsen, bryggeriet i Valby, Carlsberg Byen, m.m., så læs her: http://www.carlsbergdanmark.dk/omos/Historie/IJacobsensfodspor/Pages/default.aspx

Rundvisningen blev forestået af Henrik Gantzel, som viste sig, udover et imponerende kendskab til de enkelte afdelinger, at kunne råbe et selskab på ca. 30 personer op. Flot arbejde!

Havde man ikke fået sin motion tidligere på dagen, så fik man den nu. Ud over at bryggeriet arealmæssigt et stort, så måtte vi også forcere adskillige trapper, så efter ca. 1½ time frem og tilbage, op og ned var vi rimelig møre.
Men det var besværet værd. Vi så selvfølgelig, hvad man skal se på et bryggeri – tankparken, bryghuset, kontrolrummet, tappehaller ( flaske - og dåse ) lager + pakkehal. Alt sammen under kyndig vejledning.

Der var 1 ting, der undrede os – måske især os, der havde kendskab til det gamle bryggeri: Hvor var arbejderne henne?? Jeg vil ikke postulere, at de kunne tælles på 2 hænder under rundvisningen; men det var tæt på.

Det krævede en forklaring. Den fik vi også. I de gamle tappehaller var der en bemanding på 21 personer. I de nye er der 3! Og de producerer mere end de 21. Derudover har højlageret med robotter, og pakkehallen – også udstyret med robotter – nedsat behovet for truckførere markant. Så her lå forklaringen.

Vi var vist alle imponeret over robotterne og den nye monorail, der kører mellem højlageret, tappehallerne og pakkehallen. Vi stod længe og beundrede pakkerobotterne, der drønede frem og tilbage for at hente en kasse hist og 2 kasser pist for at stable dem, så de, selvfølgelig automatisk, kom på de rigtige paller i den rigtige rækkefølge og som efterfølgende – også i korrekt logistisk rækkefølge – blev læsset på vogne. Netop logistikken, der ligger bag alt dette, talte vi meget om indbyrdes, og vi var vildt imponerede.

 
Sikkerheden for forbrugerne blev også berørt: Er det nu en Carlsberg? Kan man risikere en flaske med lud i? Hvad med skårede flasker? Eller flasker indeholdende mærkelige objekter.

Alt blev tilbagevist med henvisning til specifikke sikkerhedsprocedurer, som ikke kun blev foretaget én gang. Selv cellofan fra cigaretpakker bliver opdaget.

Det gjorde også indtryk, da vi så dåsekolonnen. Det var godt nok ”Lillebror”, som kun kan lave 72000 dåser pr. time; men det er dog immervæk mere, end jeg kan følge med til at drikke. ”Storebror”, der kan lave 90000, var under rengøring.

Vi sluttede af i kantinen, hvor bryggeriet var vært for en snitte med tilhørende smagsprøver. Her gik snakken livligt, og spørgelysten var stor.

 Smagsprøverne var:
Carlsberg Premium 4,6% både på flaske og fad
Grøn Tuborg 4,6%
Jacobsen Sommer Wit 5,1%
Jacobsen Brown Ale 6,0%
Carls Porter 7,8%

Kl. 22.45 blev vi eskorteret tilbage til udgangen, hvor vi desværre måtte aflevere refleksvesten. Den ku’, specielt de cyklende fredericianere, godt have brugt på hjemturen fra en yderst vellykket aften.

Karlsvognen

 Karlsvognen er et flot syn!