Påskens Øl

Smagning af Påskens øl stod på programmet, nu hvor det var blevet tirsdag den 31. marts. Brian havde samlet 9 øl, primært meget humlede øl, men dog også med et par undtagelser - Der var en rimeligt maltet og sandelig også en anis øl til de 13 deltagere.
Erling stod for vores ”Gæt en Klassikker” denne aften og han havde valgt, at vi skulle prøve vores evner med en Imperial Stout.
Det var lagt op til en spændende aften og det blev den også :)


1) Herslev Bryghus, Påskebryg, 5,4%
2) Humleland, Vi Elsker Humle #1, 5,6 %
3) Humleland, Kyllingen, 5,8%
4) Gudenådalens, Forår i Luften, 6,4%
5) Svaneke, Påskefrokost, Saison IPA, 6,5%
6) Ørbæk, Kongens Fadebur, Påskebryg 7%
7) Skands, Lille Gul 2015, 8%
8) Humleland, Kom tilbage !, 8,2 %
9) Gouden Carolus, Easter, 10,5%


Vi lavede en afstemning som vi plejer – Altså hver deltager gav 2 point til den bedste og 1 til den næstbedste øl:

Selvom ”Kyllingen” fra ”Humleland” kun fik et enkelt point og derfor ”faldt lidt udenfor”, skal den alligevel have et par ord med på vejen.
Den havde en meget diskret duft af humle. Smagen derimod var mere kraftig og den var sød (Lidt honningagtig), citrushumlet og bitter. Maltprofilen var i orden med en nærmest havregrynagtig karakter og i eftersmagen var den tør og citrusbitter.
Jeg syntes den var god, men som den ene stemme giver indtryk af, var det ikke alle, der var enige i det :)

På en 5. plads med 2 point finder vi ” Lille Gul” fra ”Skands”. Øllen var brygget specielt til Kvickly Allerød, så det var spændende at se, om den kunne leve op til forventningerne. Den var ravgylden i farven og lidt syrlig, citrusagtig, men også med lidt honning i duften.
Den smagte sødt og bittert af honning, men uden at den mistede den friske kant af citrus. Den havde en dejlig maltfylde med en blidt varmende alkohol og var bare en dejlig øl :)

Med 3 point fik ”Påskebryg” fra ”Herslev Bryghus” en 4. plads denne aften.
Farven var lys rav og aromaen var frisk af sød citrushumle. Den var let drikkelig og frisk med en rund og dejlig cirtus/abrikos humlet smag. ”Påskebryg” var rimeligt balanceret og med en bitter, men desværre også lidt brændt eftersmag.

Helt lige på en delt 3. plads med 5 point kom ”Ørbæk Bryghus” med deres ”Kongens Fadebur, Påskebryg”.
Det er en øl med lidt historie bag og den er udviklet i samarbejdet mellem Ørbæk Bryggeri og Østfyns Museer/Nyborg Slot.
”Kongens Fadebur” duftede af en nærmest sveskeagtig malt og så kom var også lidt citrus frem bagved.
Smagen var ligeledes af sveskeagtig malt, sød, lidt salt med en dejlig sød, brændt eftersmag og en herlig rund maltfylde. En skøn øl til det traditionelle danske påskebord og jeg må indrømme at til påskefrokosten derhjemme, fandt et ”Fadebur” frem til mit glas :)
Med sine 75 cl er den også stor nok til, at man kan dele den……

Ligeledes på en 3. plads med 5 point kom ”Kom tilbage !” fra ”Humleland”.
Der var en øl af Saison typen og den skulle forberede os på den kommende sommer………. Ja, det er da ambitiøst :)
Den duftede dejligt af sød humle – Sådant hen ad abrikos og lidt af eksotiske frugter.
I smagen var der kraftigt gang i humlen med citrus/eksotiske frugter. Den var bitter, men samtidigt blød og olieret med en dejlig maltfylde.
”Kom tilbage !” afsluttede med en god varme fra alkoholen – En rigtig dejlig smag og mavefornemmelse :)

Med 6 point kom ”Humleland” kollegaen, ”Vi Elsker Humle #1” lige nøjagtigt ind på en 2. plads.
Aromaen var af sød og kraftig blomsterhumle.
Smagen var ligeledes af blomster- næsten sæbeagtig humle, den var ret bitter, men alligevel med lidt sødme i form af tropiske frugter. Desværre syntes jeg, at den manglede noget i maltfylden og var tynd i eftersmagen – Der var igen lidt tropisk frugtsødme i eftersmagen, men ikke helt nok til at få min store begejstring frem.
De deltagere, der ikke brød sig så meget om ”Kyllingen” fra ”Humleland”, var til gengæld meget begejstrede for ”Vi Elsker Humle #1. Det giver faktisk mening – Endnu en gang skal der lyde et højt hurra for den forskelligartede smag :)

Der var slet ikke tvivl om aftenens 1. plads – Med hele 16 point var ”Gouden Carolus, Easter” på intet tidpunkt i fare for at miste 1. pladsen.
Den er den mest eksklusive bryg fra ”Het Anker” bryggeriet, idet der kun brygges 2000 kasser hvert år. Desværre er der meget som tyder på, at dette års ”Gouden Carolus, Easter” bliver den sidste af slagsen, så derfor syntes jeg, at den skulle med, selvom den ikke ligefrem kan kaldes en nyhed. Som afstemningen sked frem, var det tydeligt, at de fleste af deltagerne var enige i det :)
”Gouden Carolus, Easter” havde en dejlig aroma af sød anis og man fornemmede også en bitter note samt den varmende alkohol, selvom den skjulte sine 10,5% godt.
Den søde anis, bitterheden og den varmende alkohol gik igen i smagen, men det der gjorde den store forskel, var den gode maltfylde/krop og ikke mindst at ”Gouden Carolus, Easter” var meget godt balanceret – Det var en rigtig god øl!

Vores ”Gæt en klassikker” lå sidst på programmet, da det jo var Imperial Stout, der stod for tur:
Hornbeer, Russian Imperial Stout, 8,1%
Nøgne Ø, Imperial Stout, 9%
Kragelund, Katarinas Stout, 10%
Det Lille Bryggeri, Imperial Stout 2014, 10,2%
Det var helt klart en velsmagende øl, som vi fik i glasset med masser af brændt, men også sød malt. Jeg syntes, at jeg tydeligt kunne smage figner, så mit bud gik på en ”Imperial Stout” fra ”Det Lille Bryggeri”. Det var vi 3 der syntes. Der var bud på alle 4 øl, selvom der kun var 1 der mente, at det var ” Imperial Stout” fra norske ”Nøgne Ø”. Der var 4, som mente, at det var en ”Russian Imperial Stout” fra ”Hornbeer” og ligeledes var der 4 bud på ”Katarinas Stout” fra ”Kragelund”. 
Det var en af de mest spændende ”Gæt en Klassikker” vi har haft og det var en glad Erling, som trak en ”Katarinas Stout” frem bag baren.
Tak for kampen, Erling :)

Tak for dejlig aften – Jeg fik i hvert fald mine smagsløg i påskehumør og det var mit indtryk, at alle have haft en god smagsoplevelse. Vi ses den 28. april til en smagfuld tur i det Nordsjællandske !

Højt skum
Brian

Aftenens øl:

1) Herslev Bryghus,
   
Påskebryg, 5,4%
2) Humleland, 
    Vi Elsker Humle #1, 5,6 %
3) Humleland, 
    Kyllingen, 5,8%
4) Gudenådalens,
    Forår i Luften, 6,4%
5) Svaneke,
    Påskefrokost, 6,5%
6) Ørbæk,
    Kongens Fadebur, Påskebryg 7%
7) Skands,
    Lille Gul 2015, 8%
8) Humleland,
    Kom tilbage !, 8,2 %
9) Gouden Carolus,
    Easter, 10,5%