Hvorfor bakker Danske Ølentusiaster op om Det Fri øl?

Foreningen ønsker ærlig, præcis og udførlig forbrugeroplysning, åben og ærlig markedsføring og er imod eksklusivaftaler på barer og festivaler. Manifestet Det Fri Øl arbejder mod samme mål - uden at være 100 procent i hus.

Forbrugerne er i højsæde hos Danske Ølentusiaster. I snart 20 år har foreningen arbejdet for, at det danske ølmarked skal være alsidigt og mangfoldigt. Hvis øl-markedet skal være mangfoldigt, skal der være plads til både små bryghuse og store industribryggerier.

- Danskerne skal have mulighed for at vælge netop den øl, de ønsker. De små bryggerier er innovative og går forrest, når der udvikles nye øl. Vi risikerer, at markedet for specialøl bliver undermineret, hvis industribryggerierne sætter sig på markedet for specialøl, siger Hans Peter Jepsen, landsformand for Danske Ølentusiaster.

Manifestet Det Fri Øl har tilslutning fra over 40 mindre, innovative bryggerier. 

Flere forskellige øl til danskerne
Det Fri Øl skal bidrage til at sikre, at de små bryggerier kan hævde sig i konkurrencen med de store. Det bakker Danske Ølentusiaster fuldt ud op om.

- Danske Ølentusiaster arbejder for, at alle danske øl-kunder får et så bredt udvalg af øl, som muligt. Foreningen støtter ikke enkelte bryggerier, store som små, men bakker op om hele branchen. Det er den eneste måde, hvorpå udbuddet af øl kan blive større. Når vi bakker op om manifestet, skyldes det, at vi kan se, at store bryggerier prøver at presse specialølsbryggerierne ud af markedet, og det er ærgerligt. Vi har brug for både store og små bryggerier i Danmark. Derfor er det også vigtigt, at de små bryggerier har mulighed for gøre at opmærksom på sig selv og arbejder på at udmærke sig selv i den hårde konkurrence med industribryggerierne, forklarer Hans Peter Jepsen.

Det Fri Øl har punkter, der i en lang årrække har været ønsker fra Danske Ølentusiaster. Specielt punktet om forbrugeroplysningen, hvor råvarer, produktionssted, tappested, øllets navn, bryggeriets navn og beskrivelse af smagsprofil skal fremgå af etiketten. Derudover har foreningen altid arbejdet mod eksklusivaftaler mellem bryggerier og barer, restauranter og festivaler.

- Der er selvfølgelig også dele i manifestet, som Danske Ølentusiaster gerne så udbygget. Især så vi gerne, at bryggerierne påtrykker tappedato og ikke kun udløbsdato, forklarer Hans Peter Jepsen.

Han forklarer, at han håber, at manifestet kan være med til at styrke de mindre aktøreres plads i ølmarkedet. Derudover er det glædeligt, at bryggerierne vil arbejde målrettet med forbrugeroplysning. Håbet er, at de større industribryggerier også begynder at skrive for eksempel produktionssted, bryggeriets navn og beskrivelse af smagsprofil, så forbrugerne kan se, om øllet er brygget i Polen eller er lokalt, dansk bryg.

Støtter ikke enkelte bryggerier
Danske Ølentusiaster bakker op om hele øl-branchen. Lige fra håndbryggere, over barer til bryggerier i alle størrelser. Senest har foreningen fået kritik af, at man på den ene side bakker op om manifestet Det Fri Øl, mens Albanis mikrobryggeri, Theodor Schiøtz Brewing Co, modtager “Den regionale, fynske ølpris”.

Region Fyns begrundelse for, at bryggeriet Theodor Schiøtz Brewing Co fik prisen lød: “Vi er sikre på at Albanis lancering af eget mikrobryggeri, hvor man kan udvikle og brygge specialøl, vil skabe endnu mere fokus på specialøllets naturlige plads hos de danske forbrugere”.

Hans Peter Jepsen og Danske Ølentusiaster ser ikke prisoverrækkelsen til Albanis mikrobryggeri og opbakningen til manifestet som modsætninger.

- Jeg bakker op om Region Fyns begrundelse. Vi er som forening optaget af, at flere danskere får øjnene op for øllets mangfoldighed. På mikrobryggeriet lægges der vægt på innovation, og der er ikke noget brud på åben og ærlig markedsføring. Vi er ikke imod de store bryggerier, men vi er imod den del af deres markedsføring, der ikke er åben og ærlig. For eksempel når de lancerer brands og øl, der giver sig ud for at være håndværksbryg uden af være det, eller når de presser mindre bryggerier ud af barer og restauranter, siger han.

Han forklarer, at det er glædeligt, når de stores bryggeriers indsats får nye kundegrupper til at blive opmærksomme på øllets mangfoldighed. Modsat er det ikke hensigtsmæssigt, at bryggerierne med deres økonomiske muskler går på strandhugst i det eksisterende marked for specialøl. Det fører til indskrænkning af innovation og mangfoldighed på ølhylderne.

- Danske Ølentusiaster er forbrugernes ølvagthund, der både støtter, hjælper og er kritisk. Hvis foreningen valgte side og for eksempel kun arbejdede for de små bryggerier, ville vi forsømmer både store og små bryggerier. De innovative bryggerier, som mest er små, flytter grænser. De store konsoliderer grænseflytningen. Det er den dynamik, der driver og udvikler et spændende udbud af øl, siger han og bruger øl-stilen India Pale Ale (IPA) som et eksempel på, at de små bryggerier starter en trend, og de store bringer stilen ud til en lang række nye øl-kunder.

Foreningens 50 lokalafdelinger bakker dagligt op om de små, innovative og lokale bryggerier. Det sker blandt andet ved medlemsmøder, bryggeribesøg og på Øllets Dag, hvor alle besøgende får mulighed for at smage øl, de aldrig har prøvet før. Det skyldes, at en stor del af de øl, der brygges på de danske mikrobryggerier aldrig ender i dagligvarebutikkerne. Danske Ølentusiaster ser gerne, at supermarkederne begynder at markedsføre lokale og regionale bryg som et særligt tiltag.

International tendens i Danmark
Kampen om mikrobryggeriernes markedsdele sker i hele verden. De største bryggerier opkøber små og mindre bryggerier og opfinder egne brands og sælger dem som specialøl og craft beer. Industribryggerierne fører en aggressiv markedsføring og distributionen, der presser de små bryggerier. Tendensen er så stærk, at de små og mindre bryggerier er i gang med en frihedskamp. Hvis de små bryggerier taber kampen, vil forbrugerne være de store tabere.

Manifestet Det Fri Øl er et sidestykke til tilsvarende initativer i USA og England. Certificeringer fra Brewers Association (USA) og SIBA (England) er sat i verden for at oplyse forbrugerne om den ægte, uafhængige vare og for at være et værn mod de store bryggeriers forsøg på at sætte sig på markedet for specialøl og craft beer.

Danske Ølentusiaster bakker op om manifestet Det Fri Øl og de små og mindre store bryggeriers kamp for at positionere sig, for kampen betyder, at ølmarkedet bliver ved med at være mangfoldigt, og at ølrevolutionen kan fortsætte til glæde for det voksende antal forbrugere af godt øl.

Artiklen er fra ØLentusiasteN nummer 100. Du kan gratis læse over 90 numre af magasinet her. 

Intet news_id angivet