Fokus på Køge

 

Årets lokalafdeling 2012!

Køge Lokalafdeling blev etableret i 2002, og kan altså i år holde 10 års fødselsdag, og det i et år hvor lokalafdelingen modtog den flotte hæder som Årets lokalafdeling. Større bliver det ikke.

Køge Lokalafdeling er med sine 374 medlemmer Danmarks 5. største lokalafdeling – men sådan har det ikke altid været.

For godt 2 år siden blev Køge Lokalafdeling udvidet med medlemmer fra et optageområde, der tidligere hørte under Rødovre, men alligevel har lokalafdelingen de sidste små 3 år været inde i en positiv medlemsudvikling, og konstant haft stigende medlemstal. Det sidste år har vi kunnet registrere en medlemsfremgang på ikke mindre end ca. 17,0%.

Køge Lokalafdeling dækker følgende postnumre: Greve, Solrød Strand, Karlslunde, Køge, Havdrup, Lille Skensved, Bjæverskov, Hårlev, Store Heddinge, Strøby, Klippinge, Rødvig Stevns, og Herfølge.

Til de fleste arrangementer i Køge Lokalafdeling kan vi notere gæster fra lokalafdelingerne i Rødovre (ofte medlemmer fra Ishøj-området), Vordingborg, Roskilde og Ringsted.

Køge Lokalafdeling har alle 10 år holdt til i Hugos – tidl. Hugos Vinkælder. I de første mange år sad der nogle gange kun 5 – 6 medlemmer til en smageaften, og ofte var den daværende bestyrelse tæt på at kaste det hvide håndklæde. Men langsomt mødte flere og flere op til en øloplevelse, og i dag kan lokalafdelingen melde alt udsolgt til vore 9 årlige smagninger – og som noget nyt afholder lokalafdelingen den traditionsrige smagning af julebryg nu over 2 aftener.

Køge Lokalafdeling lægger meget vægt på at være udadvendt og synlig i det lokale mediebillede, men det har også stillet større krav til lokafdelingens bestyrelse.

Vi er på Køge Torv et par gange om året med en stor pavillon. Vi er med på Køge Messen med en stor stand, vi deltager i udadvendte arrangemener i virksomheder, som hos Bygma, Arbejdernes Landsbank, Addere Revision, FEF Chemicals etc., og så har vi de sidste 3 år benyttet os af en kommunikationstrategi, hvor det er os der styrer informationsstrømmen, og det har bevirket flere end 120 artikler – herunder flere forsideartikler i de trykte lokale og regionale medier, samt flere indslag i Radio Køge. Køge Lokalafdeling er meget bevidst om at bruge pressen, og indtænker desuden medierne når sæsonprogrammet lægges.

I Køge er nøgleordene kommunikation og synlighed.

I Køge er det ikke altafgørende, om det enkelte bestyrelsesmedlem er et omvandrende ølleksikon. Vi har i højere grad fokuseret på at det enkelte bestyrelsesmedlem også har kompetencer såsom økonomi, grafik og layout, kommunikation, logistik og innovation.

Noget af Køges succés skal tilskrives de teasere vi anvender i forbindelse med vore aktiviteter, hvor der hver gang ligger en teaser på bordene, som reklamerer for næste arrangement. De fremmødte har således noget med hjem og kan straks tilmelde sig næste arrangement via det engelske system vi anvender i Køge på koegeale.eventbrite.co.uk

Lokalformand Thomas Ensbyes svar på de 12 spørgsmål

1. Hvad synes du er den største succes I har haft i lokalafdelingen?

Målet var at kunne melde alt udsolgt til vore aktiviteter, og det må siges at være lykkedes. Vi kan hver gang hænge de røde lygter ud. Men ellers må det være Køge Øldag, som første gang, i 2011, trak ikke mindre end 915 gæster, og med et endnu stærkere udstillerhold i år, forventer vi mange flere gæster når Køge Øldag 2012 byder indenfor lørdag den 25. august 2012. Men nævnes skal det også at vi kunne melde alt udsolgt da vi i år og for første gang udbød 49 pladser på dette års ølrejse.

Endelig har vi satset meget på at få lokalafdelingen til at være en hyppig deltager i det lokale mediebillede, og på små 3 år, kan Køge Lokalafdeling notere flere end 120 avisomtaler, notitser, forsideartikler og indslag i Radio Køge.

2. Og hvad synes du er den største fiasko – om nogen?

Vi har faktisk ikke haft nogen fiasko. Men vort arrangement i september 2009 op til kommunalvalget, hvor vi hev alle partiers spidskandidater med borgmester Marie Stærke i spidsen ned fra lygtepælene, ned i Hugos til et meget underholdende ølarrangement. Det politiske ølvalg, trak ikke nær så mange gæster som forventet – måske fordi mange sikkert forventede en aften hvor man talte om nedskæringer på anlægsområderne etc. Det handlede det ikke om. Kun om øl. Det blev en mindeværdig aften, og de involverede politikere husker endnu denne ”friaften” under hyggelige former.

3. Hvor mange medlemmer har I, og hvordan holder I dem orienteret om hvad der sker i lokalafdelingen?

Køge Lokalafdeling kan mønstre 374 medlemmer, og er dermed Danmarks femtestørste lokalafdeling. Vi udsender jævnligt nyhedsbreve, og deruover modtager alle i foråret et sæsonprogram for næstfølgende sæson. Endelig de informative teasere der ligger på bordene til hvert arrangement, samt omtale i de lokale medier.

4. Hvis lokalafdelingen fik 10.000 kroner foræret, hvad ville du så foreslå at I brugte dem til?

Med en hæder som Årets lokalafdeling 2012 fik vi netop 10.000 kroner, og de mange kroner vil muligvis blive anvendt til et ganske særligt arrangement, men det er noget vi skal have besluttet i bestyrelsen. Måske en stor fest, for det er vore mange medlemmer og den opbakning vi bliver mødt med, der er medvirkende til vor succés.

5. Hvordan gør vi, efter din mening, Danske Ølentusiaster endnu bedre som medlemsorganisation?

Lokalafdelingerne skal i meget større grad satse på synlighed. Være endnu mere udadvendte. Benytte de lokale medier – trykte som talende. Tilbyde at afholde ølsmagninger i lokale virksomheder, samarbejde med lokale organsationer, såsom erhvervsmæssige netværk etc. På den måde kommer Danske Ølentusiaster ud til endnu flere med øllets budskab.

6. Hvis du skulle give nyvalgte lokalformænd et godt råd, hvad ville det da være?

Indledningsvis tage kontakt til andre lokalformænd for at få gode råd. Fokusere på uddelegering af ansvarsområder til lokalafdelingens bestyrelse, og så lytte til lokalafdelingens medlemmer.

7. Hvis din lokalafdeling skulle på en øludflugt til udlandet, hvor skulle den så gå hen, hvis det stod til dig?

Ubetinget Tjekkiet og den tjekkiske ølkultur med deres ganske velfungerende re-filordning. Jeg var første gang i Tjekkoslovakiet i 1973 og har besøgt dette land mere end 200 gange. I 1999 blev jeg gift med medlem 1662b på Prags imponerende rådhus, så selvfølgelig Tjekkiet. Jeg har stået bag et utal af ølrejser til Tjekkiet, og besøgt små som store bryggerier, bryggerier med såvel lukkede som åbne gærkar, hypermoderne anlæg og nogle der var skrotningsmodne, men hvor man alligevel bryggede noget uhyre velsmagende øl. Og i år skal Køge Lokalafdeling netop på en 6-dages ølrejse hvor vi skal besøge bryggerierne Klaster og Rohozec samt minipivovar Bila Labut i Litomerice, afsluttende med den traditionsrige humlefestival i Zatec. Det bliver ikke bedre. 49 lokale entusiaster har løst billet.

8. Hvis din lokalafdeling skulle besøge et dansk bryggeri, hvilket skulle det så være, hvis det stod til dig?

Et ganske svært spørgsmål for der er rigtig mange at vælge imellem. Jeg tror jeg ville vælge at besøge Indslev ved Middelfart, for det er ikke mindst deres fremragende hvedeøl, der har gjort flere danskere og brygmestre opmærksomme på hvedeøllets kvaliteter.

9. Hvad er din største øloplevelse?

Dengang hvor jeg stod i det lille bryggeri i Broumov i Tjekkiet fra 1348. Et nedslidt bryggeri med 17 ansatte, og hvor øllet ikke kom udover bygrænsen. De lokale hentede øllet direkte ved bryggeriets rampe, hvor man i øvrigt kunne få øl med underlige krydderier og så kunne øllet kun holde sig i 3 uger. Eller besøget på bryggeriet Pivovar Medvéd ved Beroun floden, også i Tjekkiet. Et mikro mikro bryggeri, hvor man håndtappede på store plastflasker fra 2 haner. Øllet kunne om aftenen købes hos portvagten, og så var bryggeriet beliggende på en skrotplads med gamle militær køretøjer og så mit ølbad i Chodovar kort efter at dette unikke sted åbnede for gæster.

10. Hvad er din personlige yndlingsøl?

Jeg har flere – alt afhængig af situation, temperaturforhold og lejlighed. Polske Ziwiec Porter på 9,5% bliver jeg aldrig træt af – Årsøl fra Klosterbryggeriet – en uhyre velsmagende bock, og skal jeg vælge en belgisk julebryg må det være en Scaldis Noël på 13,0%. Rene lækkerier.

11. Hvis en ølentusiast gæster dit lokalområde, hvilke(t) værtshus(e) anbefaler du da vedkommende?

Hugos i Køge. Beliggende i en atmosfærefyldt lokalitet fra det 16. århundrede, og med 19 haner, hvoraf de 11 hele tiden skifter. Derudover kan man vælge mellem flere end 150 forskellige flaskeøl, og selvfølgelig er Hugos belønnet med Dansk Ølmærke.

12. Hvad er, efter din mening, det bedste Danske Ølentusiaster har gjort?

Mit svar vil være ret identisk med de svar de andre lokalformænd har afgivet. Men DØE er en fantastisk platform, som giver lokalafdelingerne mulighed for at arbejde frit for at give danskerne lyst til at opdage alle øllets facetter.

 

...finder du ved at klikke her!

Lokalformand

Thomas Ensbye

...i anledning af 10 års jubilæet har Køge Lokalafdeling lavet et Festskrift - se det ved at klikke på overskriften!

Der er gang i Køge

...ude...
...såvel som inde!
Her er det Mik Schack der underholder.

Der er naturligvis...

...masser af godt øl!

og, ikke at forglemme...

KØGE ØLDAG