Tur til Zythos Bierfestival 2006

Som sædvanlig var vi en tur i Sint Niclaas i Belgien for at repræsentere Odense ved den 3 Zythos Bier Festival. Thomas, Niels og Søren måtte tage det hårde arbejde igen i år.

Pakhuis brewpub i Antwerpen

Torsdag

Vi fløj derned med med Brussels Airlines torsdag kl. 9.10 fra Kastrup.

Efter ankomst tog vi toget til Mechelen hvor vi afleverede kufferterne på hotel Egmont.

Derefter tog vi toget til Antwerpen, hvor frokosten blev indtaget på byens brewpub Pakhuis. Det var deres trippel der var mest smag i. Et hyggeligt sted indrettet i et gammelt pakhus tæt ved Schelde floden. Efter at maverne var fyldte fortsatte vi til fods til De Konik Bryggeriet, hvor vi havde et hængeparti fra sidste år med besøg på deres værtshus Pilgrim i Boomgardstraat. Her blev serveret "a bolleke" De Koninck pilsner direkte fra fadet. Fantastisk frisk pilsner.

Paters Vaetje

Senere sprang vi på en sporvogn til centrum for næste stop var Paters Vaetje ved siden af domkirken. Det skulle lige checkes om servitricen fra sidste år var der, det var hun desværre ikke. Men hun var erstattet af en hurtigtarbejdende kollega som ud over at servere i baren også formåede at servere mad til de spisende gæster på førstesalen. Vi faldt i snak med en flink belgier som bød på Kastel bier.

Het Anker

Inden vi trak os tilbage til Mechelen blev det tid til et besøg på Waagstuk som ligger på Stadswaag 20. En hyggelig restraunt med et fremragende øludvalg. De havde alle Westfleteren øl. Der var lavet en hel del om siden jeg var der for 4 år siden.

Aftensmaden blev indtaget på Het Anker hvor vi fik testet deres øludvalg.

Det var meningen at vi ville have boet på hotel Gouden Carolus ved siden af Het Anker bryggeriet, men der var allerede udsolgt et halvt år i forvejen.

Fredag

Vandhuset ved ølkanten

Efter en god nats søvn var det afgang med toget til Gent hvor vi skulle mødes med Jonna & Tony fra Kgs. Lyngby afdelingen på Waterhuis aan de bierkant.  kl 12. Et hyggeligt sted med ca. 150 forskellige øl. Jeg havde aftalt "stævnemøde" med en ung belgisk dame der, som jeg havde købt et Westmalle emaljeskilt af. Det viste sig desværre at være et blikskilt i stedet, så hun måtte gå hjem med uforrettet sag, og klogere!

Hop Duvel

Næste stop efter lidt sightseeing i denne smukke by var Dulle Griet på byens største plads. Også et vældigt hyggeligt sted med 140 forskellige øl.

Inden vi forlod byen var vi på Hopduvel tæt på Gent St. Pieters stationen. Igen et fremragende sted med et par hundrede forskellige øl.

Vi tog videre med toget til Brugge, hvor aftensmaden skulle indtages på hotel Erasmus.

Tony havde bestilt hareryg med ølsovs, det smagte himmelsk. Til maden blev serveret Stille Nacht årgang 1984!!! Virkelig en oplevelse.

Brugs Beertje blev næste stop, inden der blev afsluttet på De Garre. Kl. 22 var det afgang med toget til Antwerpen hvor vi blev indkvarteret på hotel Atlanta. Det ligger lige ved siden at hovedbanegården. Kvaliteten her er væsentligt bedre end Tourist hotellet hvor vi har boet nogle gange. Vestjyderne fra Esbjerg havde booket hele Tourist hotellet, de stillede 70 mand i 2 busser. Til gengæld manglede vi den kæmpestore negerportier til at putte os!

Der skulle lige slukkes efter, og vi havde dagen i forvejen bestilt et par rammer fremragende øl på et af de steder vi besøgte. Men der må man altså deltage i et af de to kommende medlemsmøder på Carlsens Kvarter i marts 2006 for at opleve!! Hvis det ellers overlever turen rundt omkring Esbjerg.

Hotel Erasmus i Brugge

Lørdag

Højt skum i Westmalle

Som sædvanligt gik turen kl. 10:01, med bus 41.0, til Westmalle for at købe ost og smage de 4 varianter på cafe Trappisten.

Festivallen

Eftermiddagen stod på ølfestival i Sint Niclaas. Der var godt fyldt op i hallerne da vi ankom.

Øllisten var checket igennem inden ankomst, så der var rigeligt at smage på.

En ny hvedeøl fra Achouffe; Houblon-Chouffe stod øverst på checklisten, men den gav ikke mange point.

Topscorene på min liste var Val-Dieu Grand Cru, Sinplasken Donker, Ultra Brune fra D Ècaussinnes, Podge Belgian Imperial Stout fra Picobrouwerij Alvinne, og Serafin Donker fra Achilles.

Søndag

Søndag formiddag på Grand Place. Sidst da vi var der i september var der lidt mere fart på ...

Formiddagen blev startet med et besøg på Oude Arsenal. En Boon Kriek viste sig at være god at starte på. Derefter et besøg i ølbutikken som ligger 100 m længere nede ad torvet.

Efter en togtur retur til Bruxelles var det tid til frokost på bryggeriet på Grand Place.

Og selvfølgelig den sidste olie på cafe Delerium Tremens. Det er godt nok svært at vælge, når ølkortet består af 2004 forskellige øl. Men jeg smagte 2 forskellige franske øl fra Sainte Colombe i Frankrig. Den ene en Grand Cry, fremragende for en Fransk øl at være.

Der var mere behaligt klima dernede. Fra fiskeresterauntsgaderne.

Skal man rose Belgierne for noget ud over øllet, chokoladen og fritterne så er det deres transportsystem. Vi fik kørt en hel del med tog, og altid var der plads. Der kunne DSB virkelig lære noget!

Lidt kritik skal der dog også være. Man skal lede lidt for et finde en væg at rive nogle kontanter ud af! De fleste hæveautomater tager kun lokale belgiske bankkort, så der er trængsel når man endelig finder en der vil godtage et Master - Visa kort.

Vi ser frem til næste seance.

Først skal vi dog lige til den 8 Belgian Beer Weekend i Bruxelles den 1-3 september

Søren 20060307

PS  Esbjerg har også lavet en beretning fra deres tur her

Den 3 udgave af Zythos ølfestivallen bød i år på 56 forskellige Belgiske bryggerier med 202 øl på den officielle liste. Der var dog flere nyheder rundt omkring. Entre er gratis. Man køber et smageglas til 3 penge, og så et antal poletter a 1€ stk, som byttes til smagsprøver på 15 cl. på de forskellige stande.

Pelgrim
Frugtøl fra Het Anker
Belgien er jo også kendet for godt chokolade
Gent
Et rigtigt værtshus har selvfølgelig sin egen øl
Dulle Griet
Stille Nacht årgang 84
Der blev serveret biersnacks på Garre. Indgangen ligner snarre en nødudgang, idet det foregår gennem en lang smal gyde
Odense formanden & næstformanden
Val- Dieu
Et par Chouffe nisser
Der var en hel del amerikanere dernede, blandt andet dette par
Sainte Colombe på Delerium Tremens
En af Bruxelles mindre kendte turistattraktioner, Janneken Pis lige over for cafe Delerium Tremens
Tjae, glassene hober sig jo efterhånden op