Tur til Belgien

Formålet var at besøge den anden Zythos  bierfestival i Sint Niklaas sydvest for Antwerpen.

Fredag

Vi tog 4 mand fra Odense af sted fra Kastrup fredag formiddag sammen med  4 mand fra Esbjerg afdelingen, og Jonna og Tony med følge fra Kgs. Lyngby afdelingen. Det er dem som havde planlagt turen. Jeg havde året før været dernede sammen med Jonna og Tony.

Nogle af os fløj derned med Brussel Airlines, og nogle fløj med SAS. Billetterne kostede i gennemsnit 1150 kr. Brussel Airlines leverer stadig lidt service, mad, belgisk øl og chokolade under turen! Da vi kom til Brussel Airport var det med at få  fat i bagagen i en fart og finde toget til Soignies, da der var aftalt bryggeribesøg på St Feuillien i Le Roeulx som ligger ca. 10 km. fra stationen i Soignies.

St.Feuillien

På stationen blev vi afhentet i bus og taxaer som kørte os til Bryggeriet. Vi blev modtaget af brygmester Alexis Briol som gav os en rundvisning på det gamle charmerende bryggeri. Chefen, Dominique Friart ,var desværre på forretningsrejse til Japan. De har åbenbart også fået øje på det fortræffelige øl! På bryggeriet tapper man på bestilling øl på flasker helt op i 15 liter størrelse! Det er ikke for børn.

Øludvalg i kælderbaren på St. Feuillien. 15L flasken er ikke med på billedet.

Efter rundvisningen var der frokost og ølsmagning af blandt andet årets påskebryg frisk fra fad. Herligt. Uden for Belgien er Danmark største importør af øl fra bryggeriet.

Efter nogle hyggelige timer gik vi til bryggeriets værthus La Grimaudiére hvor vi blev opvartet af en sød ældre dame. Hun havde virkelig taget på de store flasker.

Het Anker

Derefter var det retur til stationen og videre med toget til Mechelen, hvor dagens andet bryggeribesøg var planlagt. Vi ankom ved 19 tiden. Efter en kort taxatur ankom vi til Het Anker. Det er dem der brygger Gouden Carolus  Vi smagte blandt andet deres Easter beer og Cuvee Kaiser. Efter at have stuvet vores bagage af vejen, fik vi en rundvisning på bryggeriets ældste del som er lavet om til museum. Vi kom en tur op på taget og så deres gamle åbne fermenteringsbeholder med en flot udsigt over byen. Derefter var det tiden til et ordentlig solidt belgisk måltid.  Foruden en stor restaurant har de også eget hotel.

Se www.hetanker.be

Antwerpen

Derefter var det så videre en 20 minutters tid til Antwerpen Central station med toget. Nogle af os boede på Hotel Tourist lige over for banegården. Et værelse kostede 50€ pr. nat. Portieren var en kæmpestor neger, han viste sig senere både at forstå Jysk og god til at følge folk i seng. Efter indkvartering var det tiden til en tur på et rigtigt kultværtshus, nemlig Kulminator, som har adressen Vleminckveld 32. Stedet er vidt berømt for sit store udvalg af mange forskellige gamle lagrede øl. De har et meget stort kølerum med vinduer ud mod baren. Så her kan man få styret sin lyst med øl fra helt tilbage fra 70érne.  Der er altid mange ølentusiaster fra hele verden på besøg, i forbindelse med ølfestivallen. Så det var ikke alle der blev lukket ind i det forjættede land. Vi skrev os ind i deres gæstebog, og vi vil så hvert år til vores fødselsdag modtage en lykønskning og en ”spisebillet” til en gratis fadøl næste gang vi kommer forbi.  Det blev sent inden vi kunne løsrive os fra dette øltempel.

Lørdag

Westmalle

Thomas i gang med Westmalle dubbel med grenadine.

Næste morgen var det afgang med bus 41.0 kl. 10.00 mod Malle. Bussen holder over for hotel Astrid, som ligner noget der kunne have været med i en Batman film engang! Efter 3 kvarters køretur ud gennem Antwerpens forstæder og det flade Flanderen holdt vi lige pludselig foran cafe Trappisten.

Vi smagte de forskellige Westmalle øl, og selvfølgelig en Dubbel med grenadine og en half & half. Dertil blev serveret Westmalle ost. Desværre kan bryggeriet og klosteret ikke besøges, men der kan købes ost, hos Faderen i porten, og det gjorde vi så. Klosteret ligger 500m fra cafeen på den anden side af vejen.

Osteindkøb på Westmalle klosteret.

Zythos

Så var det retur til Antwerpen og hotellet, hvor minibaren blev fyldt op med ost. Derefter var det af sted mod Gent med toget hvor vi stod af i Sint Niklaas. Selve ølfestivallen foregår i byens festsal som de kaldte den. Jeg vil nu hellere kalde det nogle gamle industrihaller. Men der er lidt mere albuerum en der var i den gamle børssal i Antwerpen hvor den legendariske 24uur blev afholdt. Og så manglede jazzorkesteret fra bryggeriet Achouffe også, med hvad, tiderne skifter jo.

Entreen til festivallen er gratis, man køber et smageglas og jetoner til smagsprøver i indgangen. Så er det ellers bare om at gå til fadet.

48 belgiske bryggerier var repræsenteret på standende. På standende får man vasket sit glas af før ny påfyldning. Festivalen har en stor tombola hvor der er gode chancer for at vinde øl og andet merchandise. Der er besøg af mange nationer på festivalen. Vi mødte nogle amerikanere som var rejst helt fra Alaska.

Bryggeriets Achouffe ´s stand.

Søndag

Antwerpen - igen

Efter et solidt morgenmåltid med Treo var det tiden for en byrundtur i Antwerpen. Først var vi  på Oud Arsenaal Maria Pijpelincxstraat 4 som ligger på torvet hvor der er marked hver søndag.  Derefter var vi i en velassorteret ølbutik  Dorstvlegel som lå tæt på. Jonna og Tony tømte butikken for Westfleteren inden de returnerede til København.

Planen var at vi ville ned på cafe Pelgrim,  De Koninck ´s  bryggeriværtshus som ligger over for bryggeriet for at smage øllet på åstedet. Vi fandt det, men det havde lukket i weekenderne. Så manglende research gav os en lang næse efter en frisk spadseretur.

Michael Jackson skriver:

The one you want is Café Pelgrim at 8 Boomgaardstraat (corner Mechelsesteenweg), opposite the De Koninck brewery. The beer here is brewery-tap fresh, and some devotees take it with a shot of De Konick yeast (in Flemish, gist).

Vi returnerede til centrum  med  sporvogn hvor vi fandt en hyggelig cafe for indtagelse af frokost . Derefter stod den på sightseeing i den gamle del af byen, og besøg i flere ølbutikker. Og selvfølgelig flere spændende barer.

Når man skal træde af på naturens vegne på belgiske værtshuse er det første man møder i de lokaler et pissoir. Derefter kommer man så til dame og herretoilettet. Det er jo nemt, men kræver nok lidt tilvending for danske piger!

Det var meningen at vi skulle have indtaget aftensmaden på T´Waagstuk, men det lykkedes mig aldrig at forklare nogen taxachauffører hvor det lå! Så det blev i stedet den Argentinske restreaunt på De Keyserlei. Her blev serveret 2 store bøffer pr. mand, så lige meget hvor hårdt vi kæmpede nåede vi ikke igennem dem!

Pater's Vaetje som ligger lige over for domkirken.

Mandag

Det var planen at vi ville tage bussen fra banegården til lufthavnen, men efter forgæves venten måtte vi springe på toget til Bruxelles hvor vi skiftede tog til lufthavnen.

Efter ankomst til København var der efterslukning i Limfjordsporter på Jernbanecafeen bag hovedbanegården. Togene til Fyn var som sædvanlig forsinkede. DSB kunne lære noget af Belgian Rail , de kørte til tiden.

Jeg vil hermed sige tak til Jonna & Tony fra Kgs. Lyngby for et godt arrangement.

Vi ser frem til første weekend i marts 2006.

Højt skum

Søren

soren.christensen(at)remove-this.ale.dk

Zythos

- er afløseren for den legendariske 24 Uur van het Belgische Speciaal-Beer, Antwerpen, som blev arrangeret af Objective Bierproevers.

Foreningen blev opløst i 2002 og Zythos overtog festivalen.

3 Fynboer i gang med påskebryggen. Flemming, Thomas og Niels.
På taget af Het Anker.
Kgs. Lyngby formanden i højt humør på Kulminator
Indgangen til Westmalle klosteret.
Senere på aftenen var vi ude at spise på en irsk pub i Sint Niklaas hvor vi faldt over dette selskab fra Skanderborg med islæt fra Vrads.
Glade ølentusiaster i Le Roeulx.