Links

Med skabelsen af Internettet er den umiddelbart tilgængelige informationsmængde vokset eksplosivt - og vokser stadig dag for dag. Hvor problemet tidligere var overhovedet at få adgang til ønskede informationer, er problemet i dag oftere at finde de ønskede infomationer i de enorme mængder der stilles til rådighed, bogstaveligt talt ved et tryk på en knap.

Der er grundlæggende 3 'værktøjer', der gør det muligt, men ikke altid nemt, at finde de informationer man ønsker på Internettet:

     

  • Søgemaskiner
  • Portaler
  • Links

Søgemaskiner

Søgemaskiner er store databaser, skabt af 'robotter' der døgnet rundt afsøger Internettet, og indeholdende et 'stikordsregister' til de 'åbne' dele af Internettet.

Søgemaskinerne præsenterer, på grundlag af brugerens søgeord, en liste med links (henvisninger) til sider der indeholder disse ord. Det er væsentligt at brugeren søger på de rigtige ord - det man kalder 'nøgleord', fordi de 'låser' op, dvs. giver adgang til informationerne.

'øl' giver for tiden ca. 2 millioner links, 'beer' giver ca. 60 millioner - disse kan derfor ikke (alene) siges at være 'nøgleord' - de giver simpelthen for mange svar.

Mere præcise betegnelser, som f.eks. 'hvedeøl' (ca. 10.000 links), og flere ord i forening, som f.eks. 'hvedeøl mikrobryggeri' (ca. 400 links), eller 'hvedeøl mikrobryggeri sjælland' (ca. 20 links), giver langt bedre muligheder for at finde det man søger.

Der findes mange forskellige søgemaskiner, men lige for tiden er Google uden sammenligning den bedste, og det er den fordi den 'sorterer' sine links efter hvor mange andre sider der linker til dem. Og, alt andet lige, må man forvente at de sider mange linker til har nogle kvaliteter.

 

Portaler

Portaler er, som ordet antyder, 'indgange' til Internettet. Portaler er næsten altid rettet mod en bestemt målgruppe. F.eks. er portalen www.ni.dk en slags 'almindelig dansker'-portal (en meget stor målgruppe), og www.pdamed.dk en portal for medicinstuderende (en forholdsvis lille målgruppe).

Portaler indeholder altid bunker af links til andre sider af interesse for målgruppen, men har også ofte egne artikler, debatter m.m.m.

Danske Ølentusiaster hjemmeside er først og fremmest foreningens hjemmeside, men vi håber også, på sigt, at blive såvel medlemmernes, som den almindelige internetbrugers portal til øllets verden.

 

Links

De fleste 'almindelige' hjemmesider indeholder også links. Det kan være links til andre sider på samme hjemmeside, det kan være links til filer (billeder, filmklip, pdf-filer etc.), eller det kan være links til andres hjemmesider.

Hovedreglen er, at har man fundet en virkelig god hjemmeside omkring et emne, så vil de links der fører herfra til andres hjemmesider også føre til gode hjemmesider.

 

Vore links

Vi kunne, ukritisk, liste alle de ølrelaterede links vi kender til på disse sider, men det ville kun forøge forvirringen.

Vi har derfor valgt:

     

  • at sortere vore links - bl.a. geografisk - på forskellige sider
  • at placere portal-lignende sider - der har mange gode links - øverst i listerne
  • at begrænse antallet af links - kun de mest interessante kommer med

...og så vil vi selvfølgelig gøre lidt ekstra ud af danske links.

Linksredaktør

Brian Hvam
Gelskovvænget 17
5230 Odense M
66191842