"Debatterne tager vi gerne"

26.04.2018 13:19

Landsformand, Hans Peter Jepsen, svarer i det nyeste nummer af specialmagasinet ØLentusiasteN på Anders Busse Rasmussens kritik af foreningen. Kritikken kom på Danske Ølentusiasters generalforsamling. Anders Busse Rasmussen er direktør ved Indslev Bryggeri.

Tak til Anders Busse Rasmussen, Indslev Bryggeri, for talen på årets generalforsamling. Talen rummer mange emner til flere debatter. Debatterne tager vi gerne. De er med til at udvikle os som forening.

Vi skal som forening holde tungen lige i munden. Udgangspunktet skal være ølforbrugernes interesser – på kort og langt sigt.

Ølforbrugerne er ikke en ensartet størrelse. Der er både almindelige, nysgerrige ølelskere og nyhedshungrende beer geeks. Der er stor spredning i viden om og interesse for øl. Den spredning finder man også blandt Danske Ølentusiasters medlemmer.

Vi ønsker, at flere i vort land bliver nysgerrige omkring øl. Den politik, som vi står for, skal afspejle hele spektret af danske øl-elskere.

Inden jeg kommer til ølnyhederne, som er det store emne i Anders’ tale, lige et kort svar på andre emner, der rejses.

Vi er 100 procent enige i, at der skal være fair adgang til markedet og ærlighed i markedsføring. Vi har længe ønsket at sætte mere fokus på området, og afsløre unfairness og uærlighed. Vores kritik af supermarkederne er kritik af, at der ikke er fair adgang til markedet. Det er et fokusområde for foreningen.

Danske Ølentusiaster er meget bevidst om, at “konkurrencen er ekstrem” blandt bryggerne, som Anders Busse Rasmussen sagde i sin tale på generalforsamlingen. Det er bekymrende, hvis ”de små bryggerier skubbes helt ud på et sidespor og kæmper for livet, som Anders gav udtryk for i en artikel i FødevareWatch den 16. marts i år.

Der skal være fokus på, hvor det gode øl findes. Enig. Når vi uddeler Dansk Ølmærke, så handler det netop om det. Vi vil gerne gøre mere for at fremhæve de gode udskænkningssteder og indkøbssteder.

Vi skal have ”mindre fokus på pris”, ønsker Anders. Men vi har, som forening, slet ikke fokus på priserne på øl. Undtagen for eksempel, når Dansk Retur System ændrer driftsgebyrerne til ugunst for flaskerne. Så reagerer vi. Vi anerkender, at man i almindelighed får en bedre øl, når vi bruger flere penge på den.

Nu til ølnyhederne. I den mundtlige beretning på generalforsamlingen satte jeg spørgsmålstegn ved, om de 1.622 ølnyheder kun er godt. Jeg sagde: Måske har nyhedsræset taget overhånd. Er vi kommet dertil, at markedet bare forlanger nyt, nyt, nyt?

De mest øl-nysgerrige forbrugere – også en del i vores forening - går hele tiden efter noget nyt. Er vi nået dertil, at bryggerierne skal levere en masse ølnyheder for at gøre sig interessante på markedet. At bryggeri- erne nogle gange ikke lancerer nyheder af lyst, men fordi de føler sig presset til det?

Måske var det bedre, hvis bryggerierne - i stedet for nogle af nyhederne - satsede på at blive endnu bedre til det, de er rigtig gode til.

For de ikke så nyhedshungrende øl-forbrugere er det irriterende, når man har fundet en rigtig god øl, og den ikke brygges igen. Derfor har det været et naturligt krav i de nye regler for Årets danske Ølnyhed, at en øl kun kan komme i finalen, hvis bryggeriet forpligtiger sig til at brygge den igen.

Misforstå mig ikke. Vi er selvfølgelig begejstrede for mangfoldigheden og for lysten til innovation. Det er ud af den lyst, at de helt fremragende øl udspringer.

Vi ser frem til fortsat debat.

Hans Peter Jepsens mundtlige beretning kan læses her

Anders Busse Rasmussens tale kan læses her

Meld dig ind

Som medlem af Danske Ølentusiaster støtter du arbejdet for at bevare et rigt og varieret øludbud i Danmark. 

Læs mere her