Danskerne drikker flere specialøl

02.02.2018 11:58

Næsten hver tiende øl, der blev drukket i 2017, var en specialøl. Ale og hvedeøl er danskernes favoritter. 

Det viser nye tal fra Bryggeriforeningen.

- Det er superglædeligt at se, at de danske ølforbrugere har taget det alsidige ølmarked til sig og prøver nye, specielle øl. Det er en udvikling, vi som forening, har kæmpet for i snart 20 år. Foreningens mål er stadig at understøtte det alsidige ølmarked, så ølkunderne får endnu flere typer af øl at vælge mellem, siger Hans Peter Jepsen, landsformand i Danske Ølentusiaster.

I 2006 udgjorde specialøl kun 2,6 procent af det totale salg af øl. I 2017 valg andelen steget til 9,18 procent. Det er en samlet stigning på 350 procent over 12 år. 

Specialølmarkedet er præget af mindre, innovative bryggerier og store industribryggerier, der satser på nichebrands, der brygger specialøl. Det er et billede på, at de store bryggerier kan se, at den klassiske pilsner er under pres fra specialøl. Alligevel er pilsneren danskernes favoritøl. To ud af tre øl, der blev solgt i 2017 var en almindelig pilsner. 

Bryggeriforenings tal viser desuden, at de alkoholfrie øl med en alkoholprocent under 0,5 også bliver mere populære. I 2014 blev der solgt 938.700 liter alkoholfri øl, det tal steg til 3.209.000 liter i 2017. Det er en stigning på 342 procent på kun tre år.