En hyldest og en kærlig opsang...

28.03.2018 12:59

Niels Buchwald, Aarhus Bryghus, savner, at Danske Ølentusiaster højere grad promoverer det gode, danske øl og definerer, hvad en specialøl og et bryggeri er.

... til Danske Ølentusiaster i anledning af 20-års jubilæet. Gæstetale af Niels Buchwald, Aarhus Bryghus. Niels Buchwald var inviteret til at tale ved Danske Ølentusiasters generalforsamling lørdag den 24. marts 2018

For noget tid siden blev jeg kontaktet af Landsformanden. Han og jeg har i den seneste tid mødtes i forskellige sammenhænge, hvor jeg har givet udtryk for mine holdninger i forskellige sager.

Hans Peter var nu så uforsigtig, at han bad mig sætte ord på nogle af disse ting, og give foreningen en ”kærlig opsang” i anledning af jubilæet.

Jeg vil nu tillade mig at starte med en hyldest:

Jeg har været med i dette vidunderlige øl-miljø i rigtig mange år. I 1999 og 2000 var jeg så heldig, i min egenskab af ansvarlig for udvikling af nye øl mm hos Royal Unibrew, at vi to år i streg vandt prisen for Årets Ølnyhed med hhv. Royal All Malt og Royal Spring. Det skal siges at feltet var snævert dengang, der var vist kun 19 kandidater det første år.

Det blev starten på mit ”liv” med Danske Ølentusiaster. Jeg blev medlem i foråret 2000 og deltog i generalforsamlingen på You’ll Never Walk Alone i Kolding i februar 2001.

Formand Søren Houmøller annoncerede, at der samme år ville komme en Ølfestival i Remisen på Østerbro, og lovede at der kom mindst 50 forskellige øl. Jeg lovede ham efterfølgende at jeg alene med Royal Unibrew ville stille op med 50 forskellige øl (Ceres, Thor, Faxe, Cains, Tauras, Kalnapilis). Det havde han svært ved at tro på. Det var sandelig andre tider.

Vi fik efterfølgende at vide, at vi (RU) skulle stå lige overfor Carlsberg. Jeg (ansvarlig for R&D uden budget, samt yngste produktchef Christian Dahl Kirkegaard med ansvar for Royal) fik allernådigst lov til at deltage – uden budget. Med de få midler vi kunne finde, fik vi fremstillet et trekantet banner med teksten ”Vi har vind i sejlene”, da vores stand havde en søjle lige midt i standen. Denne brugte vi som mast. Det var primitivt og meget hjemmegjort. Vi var ved at tisse i bukserne over hvad Carlsberg lige overfor kunne finde på. Heldigvis stillede de også med yngste marketing medarbejder uden budget. Det var meget heldigt, for det betød at vi og Carlsberg udstillede på lige kår med alle øvrige – og det blev en gevaldig succes – for alle! Det var på alle måder noget andet end de festivaler vi kender i dag! Vi begik mange fejl og vi lærte meget. For eksempel at man ikke skal lave gulv af kapselplader (selvom det så godt ud).

Der har været mange ølfestivaler siden, både i Hovedstaden og i Provinsen.

Ølfestivalen er et godt sted at mødes og opleve hvad der rører sig. Det er én stor fest, hvor alle har noget at bidrage med, og hvor der foregår meget uddannelse/videndeling på kryds og tværs, både blandt bryggerierne, men der er så sandelig også mange ølentusiaster, som er blevet klogere på det ene og det andet. Der bliver smagt på frisk og gammelt øl, sødt øl og surt øl, og der bliver ivrigt diskuteret hvad godt øl er, og hvad der gør det godt eller skidt.

Foreningen har udviklet sig, festivalerne er blev større og større, og der er blevet skabt lokal-afdelinger i hele landet. Mine erfaringer med Aarhus C og Aarhus Syd er gode, og det er med til at fastholde interessen for foreningen, sammen med det gode blad, som Ole igennem mange år har fået lavet.

DØ evner at repræsentere Danmark og er tit i Belgien. Jeg har aldrig fundet ud af, om det er det gode Belgiske øl og værtshusene i Bruxelles der trækker, eller om det er foreningsarbejdet i den fælles europæiske øl forbruger organisation der trækker – men de to ting kan vel kombineres.

Alle disse aktiviteter, som har fundet sted i 20 år, er med til at profilere foreningen og give den en stemme. Det er flot gået og i er kommet langt. Fortsæt det gode arbejde.

Puha, nu kommer vi til den svære del, opsangen:

Igennem alle årene har foreningen ikke udviklet sig ret meget. Det er de samme ting som foregår, og de samme emner, som nogen af os adresserer, uden at vi føler der sker noget.

Gør mere for at rekruttere og fastholde nye medlemmer:

Foreningen er som et langt tog. Nogen er med i forreste række i lokomotivet, mens andre sidder i vognene bagved og hygger sig. Nye passagerer stiger på undervejs, mens andre stiger af. Det er utrolig vigtigt at de nye passagerer bliver taget godt imod, så de ikke stiger af toget igen. Somme tider føler jeg at det er de samme passagerer vi ser år efter år til festivalerne, og at der er for få nye medlemmer.

Når vi holder rundvisninger på bryggeriet, oplever vi stadig, at der kommer folk som aldrig har smagt en IPA, og ikke kan forstå, at der ikke er tilsat frugt til øllet. Det vil være dejligt, hvis foreningen kunne være mere aktiv med at åbne øjnene for nye forbrugere for den vidunderlige verden som øllet byder på. Glem ikke bagperronen –  ikke alle er på lokomotivet.

Fortsæt de gode initiativer i regionerne.

Deltag aktivt i alt hvad der kan udbrede kendskabet til det gode øl. Et godt eksempel er jeres samarbejde med supermarkedskæderne. Det synes jeg er godt.

Arranger ”Parking lot beer festivals”, gerne i samarbejde med lokale bryggerier eller shopping-centre. En enkelt dag, 4-6 timer, hvert bryggeri har kun lov til at have to øl med, og får ikke mere plads end et lille bord. Græsrodsarbejdet i regionerne er efter min mening en rigtig god måde at rekruttere nye medlemmer på. Det skal der gøre mere ved.

Der er plads i markedet til både special-øl og andet øl.

Gør jer ikke til smagsdommere, men det er ok at gå ud og anbefale øl som i mener er gode repræsentanter for en kategori/stil (HUSK at promovere det gode danske øl).

Ros det gode øl, kritiser det dårlige øl (ølfejl) - direkte til bryggeriet – men lad være med at kritisere øl (uden fejl) bare fordi i ikke er i deres målgruppe, eller ikke kan lide øllet, eller synes det er kedeligt (Bud Light er vel stadig en af Verdens mest solgte øl). Der er plads og behov for alle typer af øl.

Jeres nye manifest fra sidste år med et fundament og tre søjler lyder meget fint – men den med forbrugernes vagthund synes jeg ikke, at i tager alvorligt. Kom nu ind i kampen. Få defineret hvad i mener med special-øl, og giv jeres mening til kende og bekæmp misbrug/vildledende markedsføring, som er til skade både for de seriøse bryggerier, men også er med til at underminere hele fundamentet for DØ.

I Danmark er der en bevægelse i gang omkring ”Det Fri Øl”. Jeg har netop oplevet, at Italien med 700 bryggerier, via et tilsvarende initiativ har fået gennemført lovgivning som definerer, hvad man mener med ”birra artigianale” eller craft beer, eller på dårligt dansk ”special-øl”. Da vi i DK ikke har lovgivning på området, kan alt kaldes special-øl. I Italien må det kun kaldes special-øl, hvis øllet er ufiltreret, upasteuriseret og kommer fra et mindre, uafhængigt bryggeri. Det har taget italienerne 20 år at komme dertil, så vær ihærdige. Som forening bør Danske Ølentusiaster være helt klare i spyttet, og alle bør enes om hvad man mener, når man taler om special-øl. 

Hvad er et bryggeri?

Jeres egen definition af et bryggeri er at det har et cvr-nummer og er fødevaregodkendt. Jeg tillader mig at være uenig. Et bryggeri er en fysisk lokation hvor der brygges øl.

Konsekvensen af jeres definition af et bryggeri fører til vildledende markedsføring. Hvorfor griber foreningen ikke ind, når en virksomhed kalder sig et bryggeri, uden at have en fysisk lokation hvor øllet brygges? Den almindelige forbruger bliver ført bag lyset, og ingen griber ind!

Og hvordan kan foreningen nominere ”bryggerier” uden egne produktionsfaciliteter til Årets Bryggeri?

Der ligger mange timers hårdt arbejde i at brygge en øl, lave gærføringen så øllet gærer korrekt uden at blive surt eller udvikle ølfejl, og herefter sørge for at klare øllet og sikre det rette kulsyre-indhold, inden øllet med stor forsigtighed tappes for at undgå iltning.

Enhver kan gå på nettet og finde en opskrift, finde på et navn og ringe til et bryggeri og bede dem om at brygge øllet. Det gør aldrig manden der ringede til bryggeriet værdig til en pris for Årets Bryggeri.

Ovenstående punkter er faktisk ikke alvorlige. Men når man bygger et hus, et det godt at have et solidt fundament at bygge det på. Mange af ovenstående punkter har med fundamentet at gøre, så få det nu på plads, inden der forhåbentlig bygges mange flere etager på i fremtiden.

Jeg glæder mig til fortsat at være med på rejsen, deltage i ølfestivaler og hygge i regionerne.

Meld dig ind

Som medlem af Danske Ølentusiaster støtter du arbejdet for at bevare et rigt og varieret øludbud i Danmark. 

Læs mere her