Flere kvalitetsøl i supermarkederne

08.02.2018 11:27

Tripel Karmeliet fra det belgiske bryggeri Brouwerij Bosteels er én af mange øl som har været på hylderne i Fakta. Samarbejdet mellem Danske Ølentusiaster og Coop skal bringe endnu flere gode øl ud til de danske ølkunder. Foto: Tid Til Øl (Poul Erik Deichmann Dahl og Martin Neve)

Danske Ølentusiasters samarbejde med detailhandlen udvides. Målet er at udbrede det gode ølbudskab til danskerne. Det skal ske der, hvor de fleste øl købes; i dagligvarebutikkerne.

Danske Ølentusiaster mål er, at ølmarkedet skal være så alsidigt og mangfoldigt, som muligt. Til glæde for alle danske ølkunder. I 2018 udvider foreningen sit samarbejde med Coop, så endnu flere ølnysgerrige danskere kan købe øl, de ellers ikke ville prøve.

Danske Ølentusiaster har siden 2016 samarbejdet med Fakta-kæden. Orval, Stone ”Go to IPA” og ”Beer Geek Limfjordsporter” fra Thisted Bryghus og Mikkeller har blandt mange, mange andre gode øl været tilgængelige på hylderne i Fakta de seneste år.

Det forbedrede øludvalg i Fakta er et resultat af et samarbejde med Danske Ølentusiaster. Samarbejdet er en så stor succes, at det i 2018 ikke kun Fakta, men også SuperBrugsen og Kvickly, som Danske Ølentusiaster samarbejder med for at udbrede budskabet om godt øl til danskerne.

- Med aftalen med Fakta, SuperBrugsen og Kvickly når Danske Ølentusiaster ud til det størst mulige publikum med budskabet om godt øl. Dels får kunderne i Danmarks største supermarkedskoncern mulighed for at opleve den højeste kvalitet af øl til en fornuftig pris, og dels er samarbejdet med Coop en god mulighed for, at kunderne får et godt kendskab til Danske Ølentusiaster og måske vil melde sig ind i vores forening, siger Christian Andersen, landsbestyrelsesmedlem i Danske Ølentusiaster og tovholder for aftalen med Coop.

Både på hjemmesiderne for SuperBrugsen og Kvickly, i tilbudsaviserne og i selve butikkerne bliver der rig lejlighed til at fortælle den gode historie til kunderne om de særligt gode og særligt udvalgte øl.

Tanken bag samarbejdet er, at foreningen, i samarbejde med Coop, udvider danskernes ølhorisont, så de også får lyst til at købe øl i specialbutikker og hos mindre bryggerier.

Danske Ølentusiaster har de seneste to år og cirka hvert fjerde uge udvalgt to-tre øl, som ellers ikke er i Faktas faste sortiment. På Faktas hjemmeside og i tilbudsaviserne, som udkommer i 1,6 millioner eksemplarer har Danske Ølentusiaster, i skikkelse af Poul Erik Deichmann Dahl og Martin Neve fra lokalafdeling Aarhus Syd, udførligt beskrevet og anmeldt de nye, gode øl.

I 2018 udvælger, beskriver og anmelder Poul Erik Deichmann og Martin Neve seks gange om året nye øl til Fakta. Derudover vil der seks gange i år være “ølfestivaler" i SuperBrugsen og Kvickly. Her skal Danske Ølentusiaster på samme måde som for Faktas vedkommende udvælge øl, som ellers ikke er i det normale sortiment.

Aftalen mellem Danske Ølentusiaster og Coop strækker sig fra den 1. januar 2018 til den 31. december 2018.

Poul Erik Deichmann Dahl og Martin Neve har Facebook-siden Tid Til Øl, hvor du kan følge med i deres arbejde for det gode øl. Find siden her. 

Artiklen er fra ØLentusiasteN #102.

Har du lyst til at læse med i Danmark eneste specialmagasin om øl? Meld dig ind i Danske Ølentusiaster her. 

Meld dig ind

Som medlem af Danske Ølentusiaster støtter du arbejdet for at bevare et rigt og varieret øludbud i Danmark. 

Læs mere her