Skal vi glæde os over ølrekorderne?

28.03.2018 13:24

Anders Busse Rasmussen, direktør ved Indslev Bryggeri, modtog prisen for Årets danske Ølnyhed ved Danske Ølentusiasters generalforsamling. Men har nyhedsræset taget overhånd?

1.622 nye, danske øl og rekordmange bryggerier. Anders Busse Rasmussen, direktør Indslev Bryggeri, mener, at nyhedsræset har taget overhånd. Hans Peter Jepsen, landsformand hos Danske Ølentusiaster, stiller også spørgsmål ved, om de mange ølnyheder er en god nyhed for forbrugerne.

Danske Ølentusiaster fejer i år 20 års jubilæum med danske øl, bryggerier og bryggere. Og 2018 er samtidig et år, hvor rekordmange bryggerier kæmper om ølkundernes gunst. Det betød, at bryggerierne i 2017 lancerede ikke mindre en 1.622 nye øl.

Men er det godt for forbrugerne og bryggerierne?

- Hvis 1.600 ølnyheder er så fantastisk, hvad så med 3.000? Er det så dobbelt så godt? Og hvad med 6.000 ølnyheder? Hvis 200 bryggerier er vidunderligt, hvad så med 400, eller hvad med 800? Er vi så allesammen kommet direkte i ølhimlen? Det vil nogen måske mene. Jeg er ikke så sikker, sagde Anders Busse Rasmussen, direktør ved fynske Indslev Bryggeri, ved Danske Ølentusiasters generalforsamling lørdag den 24. marts 2018.

Landsformand Hans Peter Jepsen bragte netop det spørgsmål op i sin mundlige beretning, der blev skrevet før generalforsamlingen.

- Lad mig først tage de 1.622 ølnyheder. Er det udelukkende positivt med de mange nye øl? Efter de første begejstrede kommentarer er lidt eftertanke på sin plads. Måske har nyhedsræset taget overhånd. Er vi kommet dertil, at markedet bare forlanger nyt, nyt, nyt, spurgte Hans Peter Jepsen i sin mundtlige beretning på generalforsamlingen.

På generalforsamlingen fik Anders Busse Rasmussen overrakt prisen Årets danske Ølnyhed for IPA’en Kinky Cowboy.

- Blandt andet med den pris jeg står med her i hånden hylder Danske Ølentusiaster det nye. Det nye er spændende. Det nye er godt. Prisen er i sin tid stiftet for at stimulere de danske bryggerier til udvikling og innovation - til at udvikle flere spændende, nye øl. Kan vi ikke blive enige om at det mål er nået? Så godt og vel endda. Virkeligheden har for længst overhalet selve formålet med denne pris. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det ikke er på tide at begynde at hylde det gode i stedet for det nye, sagde  Anders Busse Rasmussen i sin takketale.

I 2017 lancerede Anders Busse Rasmussen og Indslev Bryggeri 18 nye øl. Det er placerer det fynske bryggeri på en delt 22. plads over de mest aktive, danske bryggerier i 2017. WarPigs Brewpub, Mikkeller og To Øl lancerede henholdsvis 91, 85 og 69 nye øl i det forgangende år. Det betyder, at hver syvende nye, danske øl i 2017 kom fra et af de tre bryggerier.

- Jeg kan ikke lade være med at spørge mig selv, om ikke al den fokus på mangfoldighed - altså jo flere jo bedre - kan ende med at modarbejde Danske Ølentusiasters egne interesser. Jeg spørger mig selv om 1.600 nye øl virkelig er et udtryk for en sund branche i fremgang, eller om det i virkeligheden er et sygdomstegn. Måske er det et udtrykt for desperation - en kamp for at holde sig relevant. Har du ikke noget nyt, så er du uinteressant og glemt i morgen, uanset hvor godt, det øl du laver, så end er, sagde Anders Busse Rasmussen.

Han mener, at det er svært at blive klog på, hvor Danske Ølentusiaster står. Han savner den røde tråd i foreningens arbejde.

- Det har ført til kritik - også fra mig. Jeg har netop kritiseret det, jeg ser som den manglende linje og manglende konsekvens deraf, forklarer Anders Busse Rasmussen og forstætter:

- Min kritik er blevet besvaret med, at Danske Ølentusiaster går ind for mangfoldighed. Man støtter ikke nogen bestemt eller en bestemt gruppe - men mangfoldigheden. Det er for så vidt et sympatisk og ædelt princip, men når ordet mangfoldighed bliver brugt på den måde som det kommer til udtryk i jeres handlinger, så kommer det til at betyde volumen, mængde. Mangfoldighed kommer til at betyde, jo mere jo bedre, jo flere jo bedre.

Anders Busse Rasmussen søger derfor et opgør med mangfoldigheden. Den skal erstattes af bæredygtighed for den danske ølbranche - den danske ølverden - som helhed. Høj kvalitet, fair adgang til markedet, ærlighed i markedsføring og storytelling, mindre fokus på pris og fokus på det gode - ikke det billige.

Hos Danske Ølentusiaster ser Hans Peter Jepsen gerne, at der kommer fokus på kvalitet og ikke mindst bæredygtighed, så de dygtige, danske bryggerier bliver endnu bedre.

- De mest ølnysgerrige forbrugere – også en del i vores forening - går hele tiden efter noget nyt. Er vi nået dertil, at bryggerierne skal levere en masse ølnyheder for at gøre sig interessante på markedet; at bryggerierne nogle gange ikke lancerer nyheder af lyst, men fordi de føler sig presset til det. Måske var det bedre, hvis bryggerierne i stedet for nogle af nyhederne satsede på at blive endnu bedre til det, de er rigtig gode til, sagde han i den mundtlige beretning.

Hans Peter Jepsen forklarede i den mundtlige beretning, at nyhedsræset har den sideeffekt, at de ikke så nyhedshungrende ølforbrugere efterlades i et nyhedsræs, hvor de gode bryg bliver væk i et virvar af nyheder. Derfor er også et naturligt krav i de nye regler for Årets danske Ølnyhed, at en øl kun kan komme i finalen, hvis bryggeriet forpligtiger sig til at brygge den igen.

- Misforstå mig ikke. Vi er selvfølgelig begejstrede for mangfoldigheden og for lysten til innovation. Det er ud af den lyst, at de helt fremragende øl udspringer, forklarede Hans Peter Jepsen.

Ølnyhederne skal nok komme, mener Anders Busse Rasmussen. Også selvom nyhedsræset stilner af.

- Ville det ikke være helt fint, hvis der nu kun kom 1.000 nye øl om året, hvis de så til gengæld i gennemsnit var lidt bedre end året før? Det tror jeg vi alle ville vinde på. Ølentusiaster såvel som bryggere.

Hvad siger du? Er kravet om nye bryg for stort, og skal fokus på kvaliteten erstatte ønsket om at prøve en ny øl? Deltag i debatten på Danske Ølentusiasters Facebook-side.

Du kan læse Anders Busse Rasmussen tale i sin helhed her

Hans Peter Jepsen mundlige beretning kan læses i sin helhed her

Danske Ølentusiasters mål er god og saglig øldebat. I løbet af påsken kommer foreningen officielle svar på Anders Busse Rasmussens takketale her på ale.dk. 

DE MEST AKTIVE, DANSKE BRYGGERIER 2017

  • 91 WarPigs Brewpub
  • 85 Mikkeller
  • 69 To Øl
  • 47 Ølsnedkeren
  • 46 BRUS
  • 43 Nørrebro Bryghus
  • 41 Amager Bryghus
  • 40 Humleland
  • 34 Carlsberg
  • 34 Kølster Malt og Øl
  • 31 Flying Couch Brewing
  • 30 Det Lille Bryggeri
  • 27 Alefarm Brewing
  • 26 Bad Luck Brewing Company
  • 26 Dry & Bitter Brewing Company
  • 24 Ølluminati
  • 22 Royal Unibrew
  • 22 Stormgaarden Håndbryg
  • 22 Beer Here
  • 20 Fanø Bryghus
  • 19 Svaneke Bryghus
  • 18 Indslev Bryggeri
  • 18 Hornbeer

Kilde: Det Danske Ølakademi 

Meld dig ind

Som medlem af Danske Ølentusiaster støtter du arbejdet for at bevare et rigt og varieret øludbud i Danmark. 

Læs mere her