JANUAR

Traditionen tro var temaet sort øl. Et meget bredt område. Vi havde valgt en bred buket af kendte og ukendte, nyt og gammelt. 

Det sorte øl

 ASAHI BLACK:  5%  En schwarzbier fra Japan. Den mest udbredte mørke øl i Japan, brygget med ristet malt og ris, er en let drikkelig og velsmagende sag, der dog ikke gør det store væsen af sig.

Guinness Stout:  4,3%.  Fra Dublin kommer denne klassikker af en stout. Mere end 250 år på bagen borger for kvaliteten. Der var lidt delte meninger om de 4,3 %. Forskellige opslag viser også forskellige procenter. Det skyldes, at den tilpasses de forskellige markeder, og måske landes skattetakster. Smagen er let bittersød, mørk chokolade og kaffe. 

Schwarz: 7%. Bryghuset No.5. Holbæk.  En let schwarzbier, ikke helt så sort som mange andre af typen. Duft og smag præges af blidt ristede mandler, lidt vanilje og karamel. En øl til mange, som ikke bryder sig om en pilsner.   

 

 Gl. Carlsberg porter: 7,8%  Carlsbergs Imperial Stout. Altid godt at helgardere sig Porter eller Stout. Smagen er kaffe , mørk chokolade og hårdristet malt. Har været brygget siden 1871, dog i et par forskellige udgaver. Overgæret og undergæret som nu. Et godt gensyn med en gammel kending.

Baltika porter: 7,8% Fra bryggeriet af samme navn i Sankt Petersborg. Baltika er nu med i Carlsberg-gruppen. Da vi har svært ved at læse de kyrilliske bogstaver, er det helt fint at give dem numre. Nr. 6 er deres porter. Brygget siden 1994 og har høstet en masse præmier på den internationale ølscene. En rigtig porter, fed, tyk og dejlig.   

 

Wibroe Porter: 8,2%  Brygges af Carlsberg. Af mange betegnet som ikke mindre end verdens bedste Porter. I 1996 vandt Wibroe Porter sølv i verdensmesterskabet for ølbrygning. Duften er præget af karamel og lakrids. Bør serveres ved 7—10 C. En rigtig vinterøl, også til årstidens tunge retter. Kan også  nydes som ”longDrink” blandet med citronvand.                                                                                                                                       Bonusøl:   Det var lykkedes at få fat i nogle flasker fra et samarbejde mellem Odense Marcipanfabrik & Stensbogaard. En Mandeløl. Med brown ale som basis og en masse ristede mandler. Et friskt initiativ og en fin måde at promovere sig på.

Knud Den Store: 9,1%  Nordic Brewing Co. Tobias Kiil er manden bag. Efter en række medaljer som håndbrygger, nu også på det kommercielle marked. Tobias har ambitionerne og vil lave øl som mænd; STORE OG STÆRKE. Knud Den Store er en kraftfuld imperial stout, der fortjener respekt og gerne gode retter.

Sort Dessertøl: 14% Bryghuset No.5 Hvis Schwarzen syntes lidt tynd, så er her hvad der sker, når den videreudvikles og lagres i hele 3 måneder. En øl til dem der rummer en indre ølhund, blød og lækker, kan nemt erstatte portvinen til  desserten.