Årsberetning 2016

Årsberetning 2016, Danske Ølentusiaster, Region Fyn

Godkendt på regionens årsmøde 8. november 2016

• Regionsbestyrelsen har i perioden bestået af: Hans Jørn Knudsen (regionsformand), Grete Holm Nielsen (regionsnæstformand og Lokalafdeling Østfyn), Tommy Stentoft (Lokalafdeling Østfyn), Niels Jørgen Simonsen (afløst i perioden af Klaus Rehkopff) og Finn Littau (Lokalafdeling Odense), Uffe Lindhard og Arne Garbøl (Lokalafdeling Svendborg), Kim Berg Hansen og Bjørn Bodi (Lokalafdeling Middelfart) samt Ole Mikkelsen og Bent Dau Christensen (Lokalafdeling Faaborg)
  • Den aktuelle regionsbestyrelse pr. 8. november 2016 ser således ud: Hans Jørn Knudsen (regionsformand), Grete Holm Nielsen (regionsnæstformand og Lokalafdeling Østfyn), Tommy Stentoft (Lokalafdeling Østfyn), Klaus Rehkopff, Thomas Kent Madsen (Lokalafdeling Odense), Ole Mortensen og Arne Garbøl (Lokalafdeling Svendborg), Bjørn Bodi og Bent Lyager (Lokalafdeling Middelfart) samt Ole Mikkelsen og Bent Dau Christensen (Lokalafdeling Faaborg)
  • Regionsbestyrelsen har ikke afholdt bestyrelsesmøder i perioden. Beslutninger er som aftalt truffet ved brug af maildebat og mailafstemning.
  • Region Fyn består uændret af fem lokalafdelinger. Regionen havde pr. 11. november 2015 770 medlemmer. Dette tal er steget til 817 medlemmer pr. 8. november 2016 - en fremgang på 6% og således på niveau med tallet i 2012. Medlemmerne fordeler sig på 80% mænd og 20% kvinder. Medlemsudviklingen i de fem fynske lokalafdelinger er ganske forskellig: Fra stor fremgang over status quo til lille tilbagegang.
  • Regionsformand/næstformand har udsendt 3 nyhedsbreve  til regionens medlemmer.

• Årets Lokalafdeling 2015: Ingen forslag og indstilling fra de fynske lokalafdelinger. Det blev Skagen, der løb af med prisen, primært fordi afdelingen havde haft en stor medlemsfremgang. Afdelingen blev oprettet i 2014 med 16 medlemmer - et tal der i september 2016 var stedet til 95!
  • Regional Ølpris 2016: Regionsbestyrelsen besluttede at tildele Årets regionale ølpris 2016 til Kold College, Alsommelier uddannelsen, som er udviklet i samarbejde med Udvikling Fyn og de fynske bryggerier. Prisen blev overrakt på øllets dag 3. september på Amfiscenen ved Brandts Klædefabrik i Odense. Palle Bøgely (Kold College) og Hans Jørn Knudsen (DØE Fyn) var direkte på TV2 Fyn 5. september, hvor vinderen af den regionale ølpris blev præsenteret.
  • Årets danske ølnyhed 2015: Midtfyns Bryghus vandt i kategorien "Over 6%" med bryggeriets bud på en Russian Imperial Stout. Men opløbet var tæt og sejren kom i hus med kun én stemme mere end Amager Bryghus' Batch 100.
  • Diverse 2016:
  1. DR rettede henvendelse til Region Fyn 23. januar med henblik på at få et indslag om ølbrygning. Claus Christensen fra Munkebo Mikrobryg tog opgaven.
  2. Forespørgsel om deltagelse i Heartland Festival på Egeskov Slot 10-11 juni. Regionen sendte kontakten videre til Sammenslutningen af fynske bryggerier, der overtog opgaven.
  3. Regionen deltog i generalforsamlingen 15. marts hos Smagen af Fyn. 10. juni havde regionen et indslag i TV2 Fyn om Albanis nye IPA Mosaik. Indslaget blev optaget hos Jannik i Nyborg med deltagelse af ølentusiasterne Lizzy, Søren og Thomas.
  4. Regionens formand og/eller næstformand har deltaget i 3 fynske lokalafdelingers årsmøder (Middelfart, Faaborg og Østfyn).

Regionsrådsmøder og afdelingernes Stormøde 2016

Regionens formand og næstformand deltog i regionsrådsmøderne i Odense (6. februar og 18. juni) samt Stormødet i Odense (6. februar). Repræsentanter fra alle fem fynske lokalafdelinger deltog i Stormødet i Odense.

Landsbestyrelse, udvalgt mm. pr. 2. august 2016

Fyn er repræsenteret i Landsbestyrelsen af Else Lindhard, Svendborg.

Øl & Mad-udvalget: Christian Scheffel, Odense.

Redaktionsudvalget, Ølentusiasten: Christian Scheffel og Jørgen Mathiasen, begge Odense

Ekstramiddeludvalget: Hans Jørn Knudsen, Østfyn

Hjemmesideudvalget: Brian Hvam, Odense

Øllets Dag-Udvalg: Grete Holm Nielsen, Østfyn og Else Lindhard, Svendborg

Udvalget for fastholdelse og rekruttering: Grete Holm Nielsen, Østfyn

Regionens superbruger er Christian Scheffel, Odense.

Regionens Webmaster er Michael Gorm

En stor tak til alle i regionsbestyrelsen og lokalafdelingerne, der har bidraget med meninger, ideer og arbejdskraft i 2016.

Højt Skum

Hans Jørn Knudsen