Årsberetning 2017

Årsberetning 2017, Danske Ølentusiaster, Region Fyn

Godkendt på regionens årsmøde 28. november 2017

• Regionsbestyrelsen har i perioden bestået af: Hans Jørn Knudsen (regionsformand), Grete Holm Nielsen (regionsnæstformand og Lokalafdeling Østfyn), Tommy Stentoft (Lokalafdeling Østfyn), Klaus Rehkopff og Thomas Kent Madsen (Lokalafdeling Odense), Ole Mortensen og Arne Garbøl (Lokalafdeling Svendborg), Bjørn Bodi og Bo Trane (Lokalafdeling Middelfart) samt Ole Mikkelsen og Bent Dau Christensen (Lokalafdeling Faaborg)
  • Michael Gorm har været regionens Webmaster i hele perioden
  • Den aktuelle regionsbestyrelse pr. 28. november 2017 ser således ud: Else Lindhard (regionsformand og Lokalafdeling Svendborg), Klaus Rehkopff (regionsnæstformand og Lokalafdeling Odense), Tommy Stentoft og Grete Holm Nielsen (Lokalafdeling Østfyn), Finn Littau (Lokalafdeling Odense), Ole Mortensen (Lokalafdeling Svendborg), Bjørn Bodi og Lis Lisberg (Lokalafdeling Middelfart) samt Ole Mikkelsen og Bent Dau Christensen (Lokalafdeling Faaborg)
  • Michael Gorm fortsætter som Webmaster
  • Formandskabet i regionsbestyrelsen har afholdt 10 interne planlægningsmøder og deltaget i 11 eksterne arrangementer.
  • Region Fyn består uændret af fem lokalafdelinger. Regionen havde for et år siden 829 medlemmer. Dette er pr. 28. november 2017 faldet til 791 medlemmer. Et fald på 4,5%. Medlemmerne fordeler sig på 80% mænd og 20% kvinder.
  • Regionsformand/næstformand har udsendt 3 nyhedsbreve  til regionens medlemmer.

• Årets Lokalafdeling 2016: Region Fyn pegede på Lokalafdeling Svendborg, der dog ikke vandt. Det gjorde Lokalafdeling Thisted.
  • Regional Ølpris 2017: Regionsbestyrelsen besluttede at tildele årets regionale ølpris 2017 til Albanis nye mikrobryggeri: Theodor Schiøtz Brewing Co. Prisen blev overrakt på Brandts Klædefabrik i Odense på Øllets Dag.
  • Årets danske ølnyhed 2016: Der var ingen "fynboer" blandt vinderne af årets danske ølnyheder: Fur julefrokost (0-4%), Jacobsens Porter (4,1-7,0%) og Julegris(k) fra Hornbeer (7,1 - %). Jack and Beer fra Thisted Bryghus blev samlet vinder på tværs af kategorierne.

Diverse 2017:

• 25. marts holdt foreningen den årlige generalforsamling på Dalum Landbrugsskole
  • 29. april blev der på Fyn afholdt Øl-topmøde i Nyborg. Der var på mødet oplæg om §14 afdelinger v/Gert Højer Petersen, samt efterfølgende drøftelse af fordele og ulemper ved en § 14-afdeling.
  • En række fynske aktivister deltog i gennemførelsen af foreningens årlige Øl-festival på Lokomotiv-værkstedet i København (18-20 maj)
  • Regionen afholdt 18. november det 5. fynske mesterskab i håndbryg. Mesterskabet på afviklet hos Theodor Schiøtz Brewing Co. Lokalafdeling Odense stod for det praktiske og regionen uddelte præmier til håndbryggere og publikum.
  • Regionens formand og/eller næstformand har deltaget i 4 fynske lokalafdelingers årsmøder (Middelfart, Faaborg, Odense og Østfyn).

Regionsrådsmøder og afdelingernes Stormøde 2017

Regionens formand og næstformand deltog i regionsrådsmøderne i Odense (4. februar og 15. oktober) samt Stormødet i Odense (4. februar). Repræsentanter fra alle fem fynske lokalafdelinger deltog i Stormødet i Odense.

En stor tak til alle i regionsbestyrelsen og lokalafdelingerne, der har bidraget med meninger, ideer og arbejdskraft i 2017.

Højt Skum

Hans Jørn Knudsen