Hvem kan? COOP!

Bevæger man sig ind på ukendt og måske fjendtligt territorium, så kan man sikre sig på tre måder.

  1. Vær forberedt
  2. Tag nogle venner med
  3. Medbring gaver

Alle tre råd havde Kenn Thomsen, kategorichef for øl i Coop Danmark, fulgt, da han mødte op på seneste medlemsaften, torsdag den 22. maj, hos entusiasterne i Sønderborg.
En bærbar PC med seneste nyt, overskrifter og regneark viste han var forberedt.
Godt en halv snes medarbejdere fra Kvickly og de lokale Brugser gav deres opbakning.
Og sidst, men ikke mindst, så medbragte kategorichefen ti forskellige øl til prøvesmagning. Nogle af dem så nye, at der var tale om smags-premiere. (se andetsteds på siden hvilke ti øl der var tale om).
- Den næste øl jeg har med til Jer, har jeg slet ikke selv smagt endnu, smilede Kenn Thomsen.
- Jeg har ellers prøvet meget øl. Det er faktisk derfor jeg ser sådan her ud. Det er en arbejdsskade.

Ikke alt blev slugt
Men selvom de tre gode råd gav en hel del velvilje hos de omkring 40 fremmødte entusiaster, så var der en del spørgsmål, som aftenen igennem dukkede op.
Hvorfor er en god øl mere end dobbelt så dyr i Danmark som syd for grænsen?
Og hvorfor er der altid – altid - bøvl med returflasker.
Kenn Thomsen svarede veloplagt på de fleste af spørgsmålene – mens han gemte svarene på de mere penible spørgsmål til de to sidste øl – begge Stout – kom på bordet.
Men på trods af det fremskredne tidspunkt, og den lettere løftede stemning, så gled kategorichefens beregning af prisforskellen i Danmark og Tyskland ikke lige så let ned som øllene.

Fortid, fremtid og øl
Selvom svarene ikke altid faldt i publikums smag, så var stemningen god, blandt andet fordi alle var enige om, at vi alligevel på få år er kommet langt med den gode smag
-
For 5 år siden havde vi 4 øl i vores sortiment. Det var Corona, Foster, Budweiser og Urquell, fortalte Kenn Thomsen.
- I dag har vi 165 øl fast på lager i vores sortiment plus de øl, som hver forretning selv beslutter at have på hylderne.
Kategorichefen afsluttede med at tilføje, at statistikken efter hans mening afslører, at Coop gør meget for det gode øl.
40 procent af alle solgte special-øl i Danmark sælges, ifølge Kenn Thomsens tal, gennem Coop. Det giver en årlig omsætning på 100 millioner kroner.

(Fakta 1)
Fremtiden for øl i detailhandel
Kategorichef Kenn Thomsen kastede også et blik ind i fremtiden, og det han så var:

  • Coop importerer selv udenlandsk øl
  • Der bliver mere fokus på dansk øl og ene-forhandling
  • Der kommer en stor nedgang i salget af discount øl samt Carlsberg/Tuborg
  • 33 cl flasken dør

 (Fakta 2)
Aftenens ti øl

  • Pilsner Urquell, 4,4 %, tjekkisk pilsner. Medbragt fordi den symboliserer begyndelsen på øl-revolutionen.
  • Dacapo Swing, 4,8 %, amerikansk pale ale. Ny øl
  • Sommerslør, 7,0 %, Goumetbryggeriet. Ølnyhed
  • Jensens Bryghus Juelsminde nr. 9, 4,8 %, lys lager.
  • Braunstein Viking IPA, 6,5 %, indian pale ale. Salget af øl fra bryggeriet Braunstein er fordoblet efter de skiftede til navnet Næsgaard.
  • Willemoes 200 år, 6,5 %, Englsk strong ale, Bryggeriet Vestfyen – mest solgte specialbryggeri i Coop med 1,3 millioner flasker årligt. Nummer to er på 400.000
  • Thy Eksklusive, 7,8 %, stenøl, Thisted Bryghus.
  • Porter, 7,5 %, Ølfabrikken. Kåret af Øl-entusiasten som årets bryggeri 2005 – kommer kun på dåse.
  • Skovlyst Havre Stout, 7,0 %, sweet stout, Bryggeriet Skovlyst. Ølnyhed
  • Den udødelige hest, 7,2 %, porter, Svaneke Bryghus. Ølnyhed