Ein Bier Erobert Kiel

- Sydjysk fællestur til Kieler Braurei

Efter lokalafdelingerne i Kolding, Haderslev og Sønderborgs fælles succestur til Flensburger Brauerei sidste år i påsken, er der skabt en tradition for en fælles udflugt til Tyskland Skærtorsdag, da denne dag er almindelig hverdag i Tyskland. I år havde vi derfor sat hinanden stævne ved Riepens Getränkemarkt i Harislee lidt syd for grænsen, med videre kurs mod Kieler Brauerei.

Turen startede ved rutebilstationen i Kolding, hvor 25 friske ølentusiaster ventede med længsel på den lejede bus, hvor Bent - lokalformand Thorbjørns svirgerfar - igen var chauffør for os. Lidt forsinket kom bussen til rutebilstationen. "De var s'gu ikke stået op i Jels, da vi kom for hente bussen, så udlejeren måtte ud i morgenkåbe og ditto hår, og udlevere bussen til os", fortalte Thorbjørn. Nå, vel ombord, bød Thorbjørn velkommen, og vi fik præsenteret ølkortet til turen. Kortet indeholdt Thy og Ørbæk påskebryg, Grauballe Honey Gold, Mors Stout fra Refsvindinge, Kirin Ichiban og øl fra Hartman. Desuden var der Urbock, Weisser Bock og Menabrea. Så alt i alt var der lidt for enhver smag. Jeg nød både påskebryggen fra Ørbæk og Mors Stout, så jeg blev i det fynske på vej mod grænsen.

Riepens er den mest velassorterede ølforretning, jeg har set, når det handler om tysk øl. Igen springer priserne i øjnene. "Hvem er det, der scorer de store profitter i Danmark"? med fare for at lyde som en anelses "rød". Men det undrer mig altid, at stort set alle de øl, vi køber i Tyskland, og som også kan købes i Danmark, kun koster det halve, når man kommer syd for grænsen. Som sagt var udvalget stort, og jeg købte 11 forskellige tyskere til en samlet pris af 100 kr. Alle øl var halvliters, så det giver en gemmesnitpris på omkrig 9,00 kr. Vel optanket fortsatte turen til Kiel. Inden vi ankom til Riepens, havde vi samlet medlemmerne fra Haderslev op, og Sønderborg stop på bussen ved Riepens, så vi var nu knap 40 ølglade entusiaster, som fordrev tiden mod Kiel med både bussens ølkort, og provianten fra Riepens. Selv drak jeg et par Köstritzer Schwarzbier, som for en Stout-elsker er en rigtig god oplevelse, især denne første forårsdag i 2005.

Således vel beskæftiget kom vi hurtigt til Kiel, hvor vi satte bussen ved havnen og spadserede til Alter Markt, hvor Kieler Braueri ligger. Facaden afslører ikke den reelle størrelse på dette værtshusbryggeri. Store grotte/katakombeagtige lokaler med søjler og buede lofter - rigtigt hyggeligt. Vi blev bænket ved store langborde, og det praktiske med bestilling af mad og ikke mindst øl blev sat i værk. Derefter var der rundvisning i hold, hvor vi blev præsenteret for bryggeri, gærkælder og lagerkælder. Startgæringen sker i åbne kar, hvorefter øllet bliver fyldt i lodrette gærtanke for at gære færdigt og modne. Bryggeriet er, som vi kender det fra Apollo. Med Hans Peter - lokalformand fra Sønderborg - som mellemmand ud i det tyske, fik jeg spurgt brygmesteren om risikoen ved gæring i åbne kar - her var det min egenskab af håndbrygger, der tog over, med tanke på diverse rædselsberetninger om inficeret øl. Risikoen er stort ikke tilstede, fortalte han. Rette mængde gær gør øllet meget robust mod inficering.

Efter rundvisningen fik jeg Großes Schnitzel "Wiener Art" mit Bratkartoffeln til 8,90 €. Bordet slog sig sammen om et 10 l fad Grafenbräu dunkel, en herlig blød og rar øl. Fadet kostede 59,00 € - se prisboks - så med min andel til øl og mad blev det i alt 150 danske kr. Det var en stor tysk bryggerkarl, der stak fadet an, hvorefter vi selv forsynede os. Et andet bord havde købt et arrangement, hvor man kunne drikke alt det øl, man orkede for 90 €. De kunne nu ikke drikke mere ved det bord, end vi gjorde, så bryggeriet tjener sikkert det samme eller mere på den ordning, som på at sælge fad til faste priser. Thorbjørn og undertegnende måtte da også give en hjælpende hånd med deres fad - der skulle jo nødigt gå noget til spilde.

Mæt af oplevelser, mad og øl, satte bussen kursen mod Danmark. Her sikrede jeg mig de  sidste to Mors Stout, så jeg ikke skulle kede mig på hjemturen. Næste år skal vi ud på det tyske land og se et landbryggeri, men vi lader stafetten gå videre til Sønderborg og Hans Peter, og vi glæder os allerede til næste gang.