En formand takker af.

Jeg blev lidt tilfældigt næstformand i 2005 under Carlos. (der var ikke andre som ville.)

Valgt til formand 2006, med ca. 185 lokalmedlemmer og 548 kr. i kassen.

Vi var på Cheers i Ramsherred, med sand på gulvet og på bordene. Vandrede byen tynd og lavede medlemsundersøgelser, og valgte derfor stedet her. Dengang hentede vi øl hos Hanne-Lise i Næstved ølhus på kirkepladsen.

Efter et par vandskader, og et par konkurrenters død, kom Super Brugsen Fensmark ind sammen med Herman, som dog skal suppleres i ny og næ af Øltønden i Haslev eller særtogs transport af fætter Lars fra Københavnstrup. Skulle det ske at Herman var løbet tør for Willemoses jul, så kom ind fra højre eller venstre, det ved man jo aldrig når det er Amby Import bragt af Martin. Martin er altid god for en nej to bemærkninger om øl, sammen med en Gouden Carolus eller en anden ”Nisseøl”.

Vi havde så mange medlemmer til møderne at vi sad lårene af hinanden, især OKT -06 hvor vi var med til at starte salget af anparter til Mikro bryggeriet FØNIKS.

Masser af mennesker frem til møderne, men aldrig over 20 % af medlems tallet?  Bestyrelsen tog beslutning om en håndbrygskonkurrence som skulle afholdes okt. -07, men nej (formanden bortrejst), den lå der stadig i dec. -07.

Marts -08  kunne vi så endelig fejre Appenæs Bryglaug og Hornbeer som vindere. Her var vi I et stort lokal, med borgmester besøg og et skuffende lavt antal tilskuere.

Kort efter var vi på Carsberg arrangeret af Allan Søby, togafgang hjemad udsat tre gange og alt udsolgt.

Inden ferien havde vi besøg af Eddie fra Midtfyn, enormt sjovt, men igen for få i det store lokale!

Efter ferien var det øllets dag, og igen ”tordenskjolds soldater”  fra håndbrygen i foråret som var på arbejde. Det var sjovt, vi kom i TV-2, men det gav alt for lidt nye medlemmer. (her max. 202)

Ingen ville være ny formand, så jeg tog et år mere!

Freddy Black arrangerede en bustur til Brüssels i efteråret for Ølentusiaster!

Ellers var der roligt lige til julefrokosten hos formanden, hvor Jørgen Kvaj lavede maden, og alle medbragte mindst 6 forskellige juleøl – sikken et syn!

Årets øl 2008 først i Næstved og så på landsplan blev kåret.

Kultsmagningen var igen fantastisk, og så kunne der godt have været lidt flere medlemmer med!

Senere havde vi besøg fra Nordjylland – Thisted v. Peter Klemmesen og Torben Stenberg, også her i det store lokale og for få gæster til alt det øl!

Før sommerferien var vi ”hele” 9 personer fra lokalafdeling Næstved som hygger os på flere forskellige ølsteder i Københavnstrup – ærgerligt for dem som ikke var med.

Her i August skulle vi så have været på bustur Sjælland rund – 4 bryggerier stod klar – for så at måtte aflyse p.g.a for få tilmeldte. I stedet tog vi så en gang ”Konkursøl” da det ligger op i tiden.

At vi trods alt har kunne læse og se hvad vi havde mulighed for at gøre og lave, kan vi takke vore alle sammens redaktør, min navnebror Jan , Jan Bisgaard for.

Jeg vil også takke min lille og trofaste bestyrrelse. En bestyrelse som har masser af ideer, men mangler hænder og hermed tid.

Til alle dem jeg har nævnt I min beretning, tak for godt arbejde.

Til alle I andre, så har lokalafdelingen, især bestyrelsen, brug for dig. I ved at vores møder er hyggelige, kammeratlige, smagfulde og dejlige, men det er de kun hvis der er nogen som vil tage sin del i det arbejde som skal gøres, for at en lokalafdeling kan være aktiv og god at komme I.

Næstved d. 24 September 2009.

Jan Vang-Ahlgren
Afgående formand