Frustration over manglende pantudbetaling - Danske Ølentusiaster

Frustration over manglende pantudbetaling

25.09.2020 14:09

Forbrugere og bryggerer har efter egne undersøgelser konstateret, at pantautomaterne ofte ikke udbetaler pant for alle indleverede flasker.

Der har igennem længere tid været tale om problemer med Dansk Retursystems pantautomater. Problemet er senest debatteret en artikel fra B.T. hvor Jan Wisler, indehaver af mikrobryggeriet Rosenholm Bryghus, er citeret for at sige:

”Det sker tit, at folk kommer og siger til mig, at de ikke får pant tilbage for mine flasker. Jeg har selv testet det og får i gennemsnit kun pant for cirka to ud af tre. Så sent som i søndags blev jeg kontaktet af en bekendt om det samme. Jeg risikerer jo at miste kunder, for de kommer reelt til at betale en overpris for mit produkt. Men jeg er tvunget med i det her system, så jeg kan intet gøre ved det.”

Jan Wisler Ledegaard har købt for 20.000 kroner pantmærker til sine ølflasker, men generelt set, viser undersøgelser blandt læsere og andre, at kun ca. 2/3 af de pantmærkede flasker udbetales i automaten. Problemet er oplevet flere steder i landet.

Marlene Holmgaard Friis, markedsdirektør i Dansk Retursystem, afviser kritikken.
»Vi har ingen som helst interesse i, at der er flasker eller dåser, der ikke kommer tilbage i systemet. Tværtimod. Vi er kun interesseret i at have så stor en returprocent som mulig. Vi er en nonprofit-virksomhed, og der er ingen, der skummer fløden på det her,« siger hun og kommer med en klar anbefaling i det tilfælde, at man ikke har fået udbetalt den fulde pant:

»I de tilfælde, hvor man som forbruger afleverer pantflasker eller -dåser, uden at maskinen registrerer dem, opfordrer vi til, at man altid tager fat i medarbejderne ude i butikkerne. Så vil man få udbetalt panten manuelt,« siger Marlene Holmgaard Friis.

Danske Ølentusiaster går ind for at forbrugerne bør sikres pantudbetaling for købte produkter uanset bryggeriernes og importørernes eventuelle mellemværender med Dansk Retursystem. Dette skal blandt andet ske ved tydelig skiltning på automaterne, der fortæller, hvad man som forbruger skal gøre, hvis der hvis pantautomaterne ikke modtager de pantbehæftede flasker.

Du kan læse hele artklen på bt.dk.