Humleland og Carlsberg har lavet et collab - Danske Ølentusiaster

Humleland og Carlsberg har lavet et collab

11.08.2021 03:22

Husbyggeriet Jacobsen, Carlsberg Laboratorium og det århusianske mikrobryggeri Humleland gået sammen i udviklingen af en helt ny øl til Aarhus Food Week.

Nyt samarbejdsbryg lanceres i forbindelse med Aarhus Food Week

Aarhus Food Week løber af stablen i anden uge af august og byder på et tætpakket program af store, så vel som små madarrangementer. Tidligere har Aarhus Food Week kun været afholdt omkring Tangkrogen, men i år er arrangementerne spredt, så alle bydele kan være med. Det gælder ikke mindst området omkring Aarhus Ø, hvor der bl.a. vil afholdes et stort madmarked.

En af Aarhus Food Weeks vigtigste målsætninger er at bruge mad- og drikkeoplevelser til at bringe folk sammen på tværs af skel og afstande. I denne ånd er Husbyggeriet Jacobsen, Carlsberg Laboratorium og det århusianske mikrobryggeri Humleland gået sammen i udviklingen af en helt ny øl til Aarhus Food Week.

Humleland blev etableret af ægteparret Lene og Michael, der efter flere år som semiprofessionelle, valgte at tage det store spring og etablere sig som fuldtidsbryggere i 2017. Deres 10 Hektoliters bryganlæg og tilhørende gæringstanke står installeret i specialølsbaren Hantwerks lokaler og har status som stedets husbryggeri. Det meste af Humlelands øl sælges da også via Hantwerks 21 haner, men der distribueres også til andre barer, primært i Aarhus og omegn.

Samarbejdet kom i stand på Sr. Brand Manager Mads Egeskov Bachs initiativ.

– Jacobsen er medsponsor af Aarhus Food Week, og derfor var det ret oplagt at brygge en øl til lejligheden. Men i stedet for bare at brygge selv, lod vi os inspirere af Aarhus Food Weeks opfordring til at samle folk på tværs af forskelligheder, og derfor valgte vi at række ud til det lokale århusianske mikrobryggeri Humleland og høre om de kunne være interesseret i et samarbejde.

Michael fra Humleland blev nysgerrig, da han modtog en invitation til samarbejde.

– Vi har lavet mange collabs, men mest med nogen på vores egen størrelse. Vi synes det lød rigtigt interessant at få mulighed for at samarbejde med Jacobsen og ikke mindst forskerne på Carlsberg Laboratoriet. Så vi accepterede og meldte os klar til at tage til København med åbent sind.

Til mødet, der afholdtes på Carlsberg Laboratorium, præsenterede udvalgte forskere forskellige projekter og der blev skænket smagsprøver, hvilket naturligvis hurtigt satte gang i den gode dialog. For Lene var det introduktionen til en helt rød øl, der gjorde det største indtryk:

– Jeg var meget overrasket over, at det var purpurfarvede bygkorn og ikke frugter og bær, der havde farvet øllet rødt. Det var meget inspirerende.

Den særlige røde byg er resultatet af Birgitte Skadhauges banebrydende forskning på Carlsberg Laboratoriet. Den røde farve beror på bygsortens indhold af såkaldte anthocyaniner, helt naturlige farvestoffer, der ligger i bygkornets ydre overflade. Lignende naturlige farvestoffer kendes fra røde vindruer og rødkål.

Resultatet af mødet blev at Humleland påtog sig at brygge en Saison, en øltype der passer godt til sensommeren og som bryggeriet har gode erfaringer med. Dog med den væsentlige forskel, at der undervejs i brygningen tilsættes 50 kg rød byg leveret af Carlsberg Laboratoriet og så øllet får en helt rød farve. Michael forventer at brygge øllen medio juli, så den er klar til starten af august.

Den røde Saison vil blive officiel lanceret på Hantwerk den 13. august kl 12.30.