Stort satsning på alkoholfrit juleøl

26.11.2019 09:51

Der er et paradigmeskifte i gang i danskernes syn på alkoholfri øl, og restauranter og supermarkeder har været hurtige til at bakke op om udviklingen. Restaurantchef hos Sokkelund Café & Brasserie.

Morten Gregersen oplever, at julens gæster forventer et stærkt udvalg af alkoholfri drikke, så alle er stillet lige, og ingen skal nøjes.

Hos Wika/Meny i Køge satser afdelingsleder og ølentusiast Brian Lindberg Hansen på et stort udvalg af alkoholfri og lav-alkoholiske øl i sin ølafdeling, der er blandt Danmarks allerstørste. I starten af december afholder han sågar Danmarks første alkoholfri øl-festival, der skal vise kunderne, at julen er hjerternes fest – ikke alkoholens.

Stifter Henrik Wiese fra TeeDawn forudser, at vi allerede til næste år vil se et pænt udvalg af lette jule-øl, så der er et godt udvalg for enhver smag. Bryggeriets eget bud på en jule-øl på 2,7 procent er efterspurgt på restauranter og i supermarkeder.

Butikker og restauranter gør det nemt at vælge mindre alkohol i julen. Hvor fem ud af ti supermarkeder har en alkoholfri sektion, og hele otte ud af ti restauranter tilbyder mindst én alkoholfri øl.


Der er godt nyt til dem, der ikke har lyst til at drikke, men gerne vil deltage på lige fod i juletidens selskabeligheder uden at skulle nøjes.
Udvalget af alkoholfri øl har nemlig aldrig været større. I de seneste år har især mindre bryggerier meldt sig på den alkoholfri bane med innovative øl med mindre alkohol. Denne udvikling er for alvor nået ud til restauranter og supermarkeder, der satser stort på kategorien i juletiden.

Specialbryggeriet TeeDawn har gennemført et kvalitativt feltstudie blandt 300 restauranter, grossister og supermarkeder med henblik på at kortlægge udviklingen i det alkoholfri udvalg i julen 2019.
En ny analyse levner ingen tvivl om, at alkoholfri og såkaldte session-øl med mindre alkohol er på vej til at blive en integreret og accepteret del af den danske jul.

Fem ud af ti supermarkeder har en alkoholfri sektion.
TeeDawns feltstudier blandt supermarkederne viser, at man i denne sektor satser på øl med mindre alkohol.
Her finder forbrugerne de kendte mærker side om side med et udvalg fra mindre bryggerier.
Fem ud af ti supermarkeder har sågar etableret en speciel sektion, hvor det alkoholfri og lavalkoholiske øl er samlet. I disse sektioner kan forbrugerne ofte vælge mellem mere end 20 forskellige varianter. Wika/Meny i Køge huser en af landets største og mest respekterede specialafdelinger for øl, og som regel er det stærke øl.
Men også her mærker afdelingsleder og øl-entusiast Brian Lindberg Hansen en nærmest eksplosiv interesse for alkoholfri øl:
At brygge øl uden alkohol svarer til at bage kage uden sukker, smør og fløde.
De mange øl-entusiaster blandt vores kunder ved – bedre end nogen – at det kræver en dygtig brygger at skabe en velsmagende øl uden alkohol. Derfor er de nysgerrige på denne kategori, og vi er vidner til en voldsom og spændende udvikling i disse år. Som supermarked har vi de senere år oplevet vækstrater på flere hundrede procent i det alkoholfri salg. Vi ser samtidig, at det såkaldte ”session-segment”, altså specialøl med 2-3 procent alkohol, vinder frem, ikke mindst i form af jule-øl. Julen er hjerternes tid – ikke alkoholens.

Som et håndgribeligt tegn på udviklingen planlægger Wika/Meny i Køge sågar at afholde en alkoholfri øl-festival i starten af december for at få endnu flere forbrugere til at få øjnene op for de mange gode alkoholfri alternativer.
  
Otte ud af ti restauranter tilbyder mindst én alkoholfri øl.
Feltstudiet afdækker desuden, at otte ud af ti restauranter tilbyder mindst én alkoholfri øl.
Over halvdelen giver sågar gæsterne valget mellem to eller tre alkoholfri øl-varianter.
Navnlig de københavnske restauranter har et bredt udvalg i mikrobryggede øl-varianter med mindre eller ingen alkohol.
Det gælder f.eks. den velkendte Sokkelund Cafe & Brasserie på Frederiksberg, hvor gæsterne kan vælge mellem hele fire forskellige alkoholfri øl, hvoraf tre er fra et mikrobryggeri. Restaurantchef Morten Gregersen fortæller:
For fem år siden introducerede vi som de første på den københavnske restaurantscene en serie øl med mindre alkohol. Vores gæster har kvitteret for dette valg, hvorfor vi løbende har styrket udvalget. I dag udgør de alkoholfri øl en synlig andel af vores samlede øl-salg, ligesom vi også ser en stigning i andre alkoholfri drikke. I forbindelse med julens arrangementer har vi mange gæster, som forventer, at der er et bredt udvalg for alle temperamenter, så ingen skal nøjes.

Stifter Henrik Wiese fra TeeDawn er glad for udviklingen, for bryggeriet er grundlagt på en vision om at inspirere til en mere inkluderende og moderat alkoholkultur:
Alkoholprocenterne i øllet er på vej ned, og til næste år vil vi uden tvivl se et større udvalg af alkoholfri og lavalkoholiske jule-øl. Sidste år lancerede vi vores egen lette jule-øl, Light in the Dark, og forudbestillingerne begyndte allerede at tikke ind i august måned. Vi glæder os til at se endnu flere bryggerier, der melder sig på banen med højtids-øl med mindre alkohol.

Kilde:
TeeDawn ApS
Holte Stationsvej 14, 2840 Holte
www.teedawn.beer

Yderligere information:
Henrik Wiese
40 277 976
hw@teedawn.com

Meld dig ind

Som medlem af Danske Ølentusiaster støtter du arbejdet for at bevare et rigt og varieret øludbud i Danmark. 

Læs mere her