job_redaktør

Generalforsamling 2023

Generalforsamlingen blev en påmindelse, om både de store kampe foreningen har kæmpet og sejret i, samt om behovet for at stå sammen mod nye 25 år

Del nyhed :

1-2-3 Højt Skum! Således blev generalforsamlingen 2023 nok en gang skudt i gang med en fællesskål. Knapt 250 medlemmer havde lagt deres vej forbi Dalum Landbrugsskole i Odense, lørdag den 25. marts. Ved de knapt 250 deltager var 39 lokalafdelinger repræsenteret, og dagens laveste medlemsnummer var 2 og det højeste var over 54.000 - Peter fra Østfyn, der havde meldt sig ind i foreningen ugen før.

Marttin “Onkel” Stuart Nielsen blev valgt som dirigent, kommunikationsansvarlige Helene Withington som referent og den kritiske revisor Preben Bensen stod som ansvarlig for stemmetælling, såfremt det skulle blive aktuelt. Det blev det ikke, og generelt var det ikke en generalforsamling, hvor store uenigheder blev luftet – på trods af at der blev fremlagt regnskab med blodrøde tal undervejs.

Årsberetningen

Da formalia var overstået, stod den på en årsberetning, der til lejligheden var blevet trykt og udleveret på forhånd. Landsformand Klaus Rehkopff kunne blandt andet fortælle om en forening med faldende medlemstal.

“Der er en nedadgående kurve på medlemstallet, men det ændrer ikke på, at vi stadig er en stor forening med mere med 7.300 medlemmer, siger Klaus Rehkopff.

“Vi skal ikke være væsentligt færre, før vi skal ændre radikalt i foreningen. Hvis vi fortsat vil have en centralt styret forening, skal vi ikke være mange færre, end vi er nu”, fortsætter han.

Hvervning og fastholdelse blev et gennemgående tema hele dagen, hvor flere gik på talerstolen for at tale om at styrke sammenholdet internt og også vise et stærkt sammenhold eksternt samt vigtigheden ved også at skabe aktiviteter, der kan tiltrække nye medlemmer.

Tidligere landsformand Hans Peter Jepsen fra Sønderborg frembragte en gammel traver omend stadig lige aktuel: “Aktiviteter tiltrækker – relationer fastholder,” sagde han.

Danmarks mest velsmagende forening

Hvordan foreningen skal udvikle sig, og hvordan fremtiden ser ud, er svær at spå om, berettede Klaus Rehkopff, men fortalte samtidig, at de nedsætter et nyt udvalg, der skal se på udviklingen af foreningen.

“Vi bliver 25 år til september; sikke en rejse vi og øllet har været på. Skal vi ikke glæde os over det og i mange år fremover også værge om danmarks mest velsmagende forening”, sluttede Klaus Rehkopff beretningen, inden medlemmerne fik mulighed for at spørge ind og kommentere på beretningen.

Mange medlemmer valgte at bruge deres mulighed for taletid. Ølentusiastens første redaktør, Ole Madsen, fik de sidste ord. Ole Madsen har været redaktør på magasinet i 24 år og fortalte, at han har fået nervesygdommen ALS. Han udtrykte et ønske om, at vi alle sammen passer godt på Danske Ølentusiaster fremover.

Alle gav tidligere redaktør Ole Madsen stående bifald

Ole modtog to gange stående applaus for hans store arbejde, og det var en tydeligt rørt sal, der herefter blev præsenteret for et regnskab for 2022, der bød på røde tal.

Sparetider

Det dårlige regnskab blev naturligvis dagens store debatemne, hvor også tiltag, der skal gøre det muligt at spare på omkostningerne blev drøftet. Herunder dette blads trykkvalitet, medarbejderstab, landsbestyrelsens rejseomkostninger med videre. Landsbestyrelsen fremlagde et – med egne ord – mere forsigtigt budget for 2023, der skal vende den negative udvikling i foreningen. Ølfestivalen skal genere flere penge, og vi skal have stoppet medlemstilbagegangen, var budskabet fra økonomiansvarlige Niels Torm, der undervejs forklarede, hvorfor Ølfestival er så vigtig for foreningens økonomi. Op mod pausen fortalte indsupplerede bestyrelsesmedlem Kim Hyttel, hvordan han, hvis han blev valgt ind, ville sørge for at budgettet ikke stikker af igen.

Pausetale ved Årets Bryggeri

I pausen var René Hansen fra Det Lille Bryggeri, der vandt Årets Bryggeri 2022, inviteret med som gæstetaler. Han fortalte om forskellen på at vinde titlen i 2022 og 2020. Under corona havde danskerne stadig en stor købelyst, og det ser noget anderledes ud i dag. Det kan han mærke, og det kan hans kollegaer også, fortalte han. René Hansen lufter desuden muligheden for at brygge en jubilæumsøl for Danske Ølentusiaster, og foreningens tillidsvalgte vil få en mail herom.

Efter pausen havde lokalformand i Horsens Thor Bukhave Abildgaard taletid, hvor han gengav en tale fra det seneste stormøde, som han kalder for ‘Narrativet om Danske Ølentusiaster’. Heri opfordrer han blandt andet til en større forståelse for den demokratiske proces, der er i foreningen, samt at huske på, at nok er den bedste reklame den, der går fra mund til mund, men samtidig kan det også være den værste. En slet skjult røffel mod brugen af sociale medier som sted, hvor man lufter sin kritik.

Efter et stort bifald blev generalforsamlingen genoptaget, hvor landsformand, økonomiansvarlig, bestyrelse, kritisk revisor samt suppleant var på valg. Kim Hyttel blev valgt til økonomiansvarlig, og der var genvalg til resten.

Dagens sidste punkt var eventuelt og ganske ekstraordinært var der intet ræs efter taletid. Faktisk var der en gabende stilhed, hvorfor dirigenten fik det sidste ord, der bad om en stående applaus for afgået redaktør Ole Madsen, som han behørigt fik.

Den Danske Ølpris

Danske Ølentusiasters store ølpris blev givet til BeerbloggersDK med en motiveret tale fra genvalgte landsformand Klaus Rehkopff, der blandt andet fremhævede deres arbejde for en udbredelse af det gode øl, præcis som vores forening gør. Til stede var Anders Seistrup Sørensen, Thor Abilgaard Bukhave, Anders Ousen og Niels Kristian Skott Skjærbæk til at modtage prisen.

LÆS OGSÅ:
Danske Ølentusiaster